Проект на нова наредба за организиране на движението по пътищата, предложен от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и публикуван за обществено обсъждане, изрежда изрично няколко причини, които допускат по дадени улици пътната полиция да забранява престоя и паркирането.
Наредбата предвижда, че забрани за престой и паркиране може да се въвеждат:
Забрани за престой и паркиране по отделни улични участъци се допуска да бъдат налагани само в частите от денонощието, в които има интензивно движение. Решението за ограничаване на престоя или паркирането се обосновава със степента на затрудненията, които те създават за останалото движение. По улици с много интензивно движение се забранява престоят, а в останалите случаи се забранява само паркирането. Престоят и паркирането се забраняват по двупосочни улици с широчина на лентата за движение, по-малка от 5,5 м и забрана за изпреварване.
Eднопосочно движение по улиците се въвежда при при изчерпана пропускателна способност и с цел осигуряване безопасността на движението; с цел улесняване достъпа до определени райони или обекти; за разтоварване или по-равномерно транспортно натоварване на съседни успоредни улици; по улици с широчина по-малка от 5,5 метра.
При въвеждане на еднопосочно движение трябва да са налице следните условия:
Въвеждането на еднопосочно движение по главни улици се допуска по изключение при доказана необходимост. При въвеждане забрани на някои посоки на движение в кръстовищата се осигурява достъп до прилежащите към забранената посока територии през някои от съседните кръстовища.
Сигнализирането на предимството на движение е задължително за всички кръстовища по главната улична мрежа и за по-важните кръстовища по второстепенната улична мрежа. Предимството за преминаване се определя въз основа на:
Предимството на преминаване при пресичане на улици от еднакъв клас се определя въз основа на:
При пресичане на две улици, едната от които е с интензивно пешеходно движение или е елемент от пешеходна зона, се осигурява предимство за преминаване, а на другата улица, по която е налице предимно трафик от автомобили, се предвиждат режими за ограничение на движението, с цел гарантиране сигурността на пешеходното движение. На кръстовища, в които се пресичат маршрут на директно транзитно движение и вътрешноградска артерия (районна артерия и такива, провеждащи прекъснат транзит и друго движение), предимство се дава на маршрута на директния транзит; Когато една второстепенна улица е успоредна на главна улица с голямо транспортно натоварване и се предвижда да служи като нейна разтоварваща (дублираща) улица, на нея ѝ се дава предимство за преминаване пред всички пресичащи я улици с изключение на улиците от клас, равен или по-голям от този на главната улица, на която е дубльор.
В проекта за наредба се урежда и товарното движение и забраните за движението на определени видове автомобили, като ограничението на товарното движение може да бъде в определени часове от денонощието и по товароносимост.
Трасетата за провеждане на интензивни товарни транспортни потоци трябва да отговарят на следните по - важни изисквания: да свързват по възможно най-кратък път главните товарообразуващи и товаропоглъщащи зони и обекти; да имат удобна връзка с входящо-изходящите пунктове, през които се осъществява външното товарно движение; да не преминават през градските центрове и жилищни зони; да не преминават в близост до училища и детски заведения, болници и други. Трасетата за товарен транспорт могат да се припокриват с трасетата на транзитните потоци.
Ограничения и забрани за движение на бавнодвижещи се автомобили, каруци и др. се въвеждат само в случаи, когато движението на подобни превозни средства е характерно за дадени населени места или части от тях и има сравнително постоянен характер и интензивност. При въвеждане на забраните и ограниченията за тези случаи са валидни принципите, които важат за товарното движение.
В наредбата се урежда и пешеходното и велосипедното движение, както и паркирането. В местата с голяма концентрация на пешеходци се организират по възможност обособени пешеходни зони (улици), при спазване на следните основни изисквания: удобен достъп от няколко страни на зоната с градския транспорт; възможност за изграждане на периферни тупични подходи и паркинги за постоянно и временно пребиваващите в зоната коли (на живущите в зоната, на посетители, за обслужване и т.н.); пешеходният подход от спирките на градския транспорт до зоната да бъде не по-голям от 300 м.
Изграждането на паркинги се осигурява извън уличните пространства, приоритетно за осигуряване на достъп до централна градска част, спирки на градския транспорт и други обекти с обществена значимост. Допуска се използването на възможности за паркиране по улични ленти, които не се използват за активно движение, чрез въвеждане на еднопосочно движение. За нуждите на паркирането могат да се въвеждат зони за почасово платено паркиране.
Изграждането на велосипедни паркинги и стоянки се осигурява в близост до обществено значими обекти.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай