Всеки човек, обичащ вино, ще признае, че абсолютният фаворит сред френските вина е продукт на винарска къща Mouton Rothschild. Не без причина през 2006 г. напитката «Мутон-Ротшилд», реколта 1945 г. беше оценена като най-скъпата в света. Французите не спират да повтарят, че винарят обича лозите си силно и нежно, както жена си. А, както е известно, прекрасните деца са плод на силна любов.
Познавачите лесно могат да разберат къде точно е расла лозата и колко години я е чакал винарят, преди да произведе своето уникално вино. Търпението е най-важното качество, както на добрите бащи, така и на добрите винари. На най-знаменития от последните, барон Филип де Ротшилд, се наложило търпеливо да чака 51 години, преди замъка му Мутон-Ротшилд заедно с обширните лозя да получи, съгласно френската класификация, най-висшата категория, а виното да бъде признато за най-доброто в света.
В онези дни, когато 20-годишният млад и непокорен потомствен барон Филип де Ротшилд наследил 75 0000 квадратни метра безценна земя в самото сърце на региона Бордо, той осъзнал добре, какво богатство е получил. И пожелал да убеди в това и останалия свят.
В днешно време лозята и замъкът се владеят вече от пето поколение Ротшилд. Първият от тях бил барон Натаниел де Ротшилд, чийто живот бил управляван от две страсти: към хубаво облекло и доброто питие. Благодарение на своята авантюристична натура потомъкът на знаменитата английска династия Ротшилд през 1850 г. напуснал Великобритания и се преместил от другата страна на Ла Манша, купил на търг замъка Бран Мутон в Пойак, в самото сърце на Бордо. Барон де Бран, владеещ това имение повече от 100 години го отстъпил на настъпчивия англичанин за 1 185 000 златни франка. Едва подписал покупката, барон Натаниел веднага изменил името на замъка на Мутон-Ротшилд и под това име се родила легендата.
През 1855 г. в провинция Бордо била направена официална класификация, която разделила най-добрите лозя на пет категории. С най-висшата категория, premier grand cru class, били удостоени четири замъка. Мутон-Ротшилд тогава получил втора категория, предизвиквайки бурно негодувание у барон Натаниел де Ротшилд.
Но твърде скоро името Мутон-Ротшилд се наложило с особен статус във винарските кръгове: продукцията на замъка била оценена от няколко познавачи като вино от първа категория, значително по-скъпо, от напитките в другите замъци втора категория. «Първи сред вторите» — такова било основното постижение на бащата – основател на марката «Мутон-Ротшилд».
За неговия син, младия, амбициозен Филип де Ротшилд цел номер едно станало извеждането на виното в челната класация. Притежавайки завидно чувство за хумор, в очакване на преразглеждане на класификацията, той пренаписал старинния завет на Ротшилд «Първи сред вторите» като «Първи не мога да бъда, втори – не искам! Аз съм – Мутон!» (необходимо е да се знае френски език, за да се оцени целия хумор, вложен в думите на Филип, тъй като думата mouton се превежда както като «овен», така и като «непробиваем»). Когато, накрая, повече от половин век по-късно, през 1973 г., замъкът Мутон-Ротшилд получил дългоочакваната категория premier grand cru class, девизът зазвучал така: «Наричаха ме втори, сега ме наричат първи. Но виното не се променя, остава винаги превъзходно».
Който не рискува, той не пие… «Мутон»!
През 1924 г. барон Филип (който тогава бил навършил едва 22 г.) първи от винарите организирал разливане в бутилки в самия замък. До този забележителен случай виното се съхранявало в бурета и се наливало в бутилки от прекупвачите, като клиентите разчитали на честната им дума, че то не е разредено. Ето защо производителите трябвало силно да държат на качеството на своето вино, за да организират самостоятелно доста сложното по онова време разливане в бутилки! Така, само за час, барон Ротшилд лишил търговците на едро от правото им, по свое усмотрение да определят, колко бутилки ще налеят от всяко буре.
В ознаменуването на своите реформи (узнавайки, за които другите френски винари просто стискали палци за успех) Филип накарал известния френски художник Жан Карл да нарисува оригинален авторски етикет, присъстващ на всички бутилки от реколта 1924 г. И неслучайно на този етикет се появило изображение на овен — барон Филип продължавал да се присмива над конкурентите си, напомняйки на всички за своето нескончаемо намерение да стане първи сред най-добрите.
Авторският етикет, който всяка година бил рисуван от някой от най-знаменитите световни живописци, станал визитна картичка на «Мутон-Ротшилд». В днешно време легендарните етикети «Мутон-Ротшилд» — са собственост на колекционери.
В рисуването им се включили най-известните художници на XX век: Жан Кокто, Жорж Брак, Салвадор Дали, Хуан Миро, Марк Шагал, Жак Вийон, Пабло Пикасо, Анди Уорхол, Пиер Сулаж, Балтус, Карл Апел… Забележително е, че последния от авторските етикети (за реколта 2002 г.) бил изработен от Иля Кабаков. Всички живописци получавали еднакъв хонорар за своята работа — 10 каси вино по 12 бутилки във всяка.
В течение на много години барон Филип и жена му Полин събирали произведения на изкуството, свързани с трихилядолетната история на винарството. Именно благодарение на старанията на Полин де Ротшилд на основата на тази колекция през 1962 г. в едно от помещенията на замъка бил открит първия частен музей «Виното като изкуство », винаги достъпен за посетители.
След смъртта на знаменития барон Филип де Ротшилд през 1988 г. управлението на винарската къща било поето от дъщеря му — потомствената баронеса Филипин де Ротшилд. Именно тя стана инициатор за нашумялата изложба «Мутон-Ротшилд – изкуство и етикет», която пропътува половината земно кълбо.
Талантливата дъщеря отдаде дължимото на пристрастието на своите родители към изкуството, тъй като изложбата предизвика поредния ажиотаж в средите на колекционерите, които започнаха да събират етикети, увеличавайки популярността на най-доброто вино в света. А словосъчетанието «Мутон-Ротшилд» вече е абсолютен еталон за качество и вкус.
Продукцията от дори най-скромните реколти на Mouton Rothschild се изкупува мълниеносно. Куриозна е случка отпреди 15 години. На бутилките вино «Шато Мутон-Ротшилд», реколта 1993 г. в качеството на етикет била използвана графика на гениалния Балтус, изобразяваща млада девойка. Целият свят приел поредния шедьовър с възхищение, а само в САЩ забранили вноса на виното на територията на страната като продукт, пропагандиращ… порнография! Гордата французойка, потомствена баронеса, оскърбена от невежеството на американците, направила ответен ход в духа на своя баща. Рискувайки, тя пуснала за твърдоглавите янки специална партида с празни етикети — и спечелила! Ограниченият тираж безлики етикети станал особен предмет на въжделение на европейските колекционери, във време, в което американските ценители се мъчели да се сдобият с бутилка с етикет на Балтус.
Най-авторитетният експерт в областта на френските вина, в продължение на 20 години Робърт Паркър, автор и издател на знаменитата книга «The Wine Advocate», се изказва за виното «Мутон-Ротшилд», реколта 1945 г. съвсем красноречиво: „Винаги му давам оценка 100 и то само защото в моята собствена скала не съществува по-висока оценка. Последната дегустация през август 1997 г. потвърди първенството на питието. Легендарното вино на XX век няма конкуренти дори и днес.
Благородният букет се състои от аромати на черна ягода, кафе, тютюн, източни подправки… „ На аукцион на Christie’s през 2006 г. виното «Мутон-Ротшилд», реколта 1945 г. било признато за най-скъпото в света. Анонимен ценител платил за него 22 650 евро за бутилка (изкупувайки всички 18, предложени на търг).
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай