Превозните средства между 3,5 т и 12 т от 1 юли да плащат между 2 и 7 стотинки на километър за преминаване през второкласните пътища. В момента второкласната пътна мрежа е включена в обхвата на тол системата, но ставката за нея е нула стотинки на километър. Предложението за промени в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, направи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. По негова инициатива в МРРБ беше проведено обществено обсъждане на предложените промени в Закона за пътищата и в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. На работната среща бяха поканени представители на браншовите организации.
Стойността на всички видове винетки ще намалее с 10%, като там, където сумата не е цяло число, ще бъде закръглено в полза на потребителите. Намалението ще влезе в сила от януари 2023 г. Така, например, най-търсената винетка – годишната, която в момента струва 97 лв., от догодина би струвала 87,3 лв. Това означава, че ще бъде закръглена на 87 лв.
Данните от приходите показват, че от въвеждането на тол системата у нас близо 2/3 от пътните приходи се събират от винетни такси. България е поставена в абсолютно необяснима от икономическа и финансова гледна точка ситуация в сравнение с всички европейски системи, за които е прието около 70% от таксите да се събират от камиони над 3,5 т, а от винетки – около 30%. Отчетите на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) показват, че събраните средства от тол такси през 2020 г. и 2021 г. са около 1/3 от общия приход от пътни такси и са над 3 пъти по-малко от прогнозираните при старта на тол системата от 450 млн. лв.
Нарушен е основният принцип на ЕС „ползвателят/замърсителят плаща“, тъй като въздействието върху пътната настилка от леките превозни средства е несъпоставимо с това от тежкотоварните ППС, категоричен беше вицепремиерът. По думите му и друга несправедливост трябва да бъде прекратена - шофьорите на леки автомобили сега заплащат винетка основно, за да се придвижват, докато тежкотоварните автомобили извършват търговска дейност и печелят от придвижването си.
В момента тежкотоварният трафик заплаща за преминаването по едва 3115 километра пътища от определените 6050 км, които попадат в обхвата на тол системата. От платените 803 км са магистрали и 2312 км – първокласни пътища. Републиканската пътна мрежа е близо 20 000 км. Ограниченият обхват позволява на не малка част от международния тежкотоварен трафик да избягва платените пътища и да преминава по безплатните второкласни и третокласни пътища. Голяма част от тях категорично не са пригодени за тежкотоварни камиони и биват разрушавани до степен на непроходимост или реален риск за живота и здравето на хората. Обхватът на платената пътна мрежа е определен с Решение на Министерски съвет – 6050 км и той не се изменя. И понастоящем, тя включва автомагистрали, пътищата I и II клас.
Затова предлагаме от 1 юли 2022 г. автомобили и автобуси над 3,5 т да плащат тол такса за преминаване през близо 3000 км второкласни пътища. Те и в момента са предвидени в обхвата на платената пътна мрежа, но ставката за тях е определена на нула още при въвеждането на тол системата у нас преди две години, обясни вицепремиерът на работната среща.
Размерът на тол таксите на километър е в зависимост от екологичния клас на тежкотоварното МПС, тонажа, осите и категорията на пътя – магистрала, първокласен или второкласен, е записано в предложенията за промяна на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. Промените предвиждат следните параметри за превозните средства между 3,5 и 12 тона:
За второкласните пътища, в зависимост от екологичния им клас:
Предложено е и увеличение на тарифата за пътища I клас, като след промяната в зависимост от екологичния им клас:
Предложението за автомагистрали е:
Изчисленията на стойностите по тарифата са направени по зададен от европейските директиви модел, в рамките на изчисленията на Световна банка, които са съгласувани и одобрени от Европейската комисия.
И понеже важен въпрос е какво се очаква като финансов резултат от изменението в тарифата – прогнозите са, че за една календарна година ще можем да съберем около 485 млн. лв. от тол такси и маршрутни карти. А това е сума, която ще отиде за поддръжката на пътната мрежа, така че тя да бъде в това състояние, в което всички искаме да бъде, обясни ефектът от промяната министър Караджов.
Представителите на превозвачите изразиха категорична позиция „против“ увеличаването на размера на тарифите. Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, настоя държавата да предприеме действия за премахване на биодобавките на горивата и за намаляване наполовина на акциза за горивата за период от поне 6 месеца. Представителят на Търговско-промишлената палата Веселин Стоянов посочи, че увеличението на таксите ще доведе до увеличаване на инфлацията, което ще се отрази на крайния потребител.
Омбудсманът на България Диана Ковачева приветства намерението за промяна в Закона за пътищата, така че да отпадне изискването моторно превозно средство да не може да мине годишен технически преглед, ако не погаси наложени глоби и санкции. Според нея е промяна в правилната посока и възможността гражданите, които са платили винетка, но са сгрешили данните в нея, да имат право на еднократна поправка и да не плащат санкции за това.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай