.
Близо 4 години ще са необходими за изграждането на скоростния път от Русе до Свиленград. Това съобщи строителният министър Лиляна Павлова след среща с делегациите на Турция и Катар у нас. Идеята е това да бъде първото шосе, за което ще се плаща тол такса. Предвижда се тя да е около 10-15 лв. за преминаване на цялото трасе.
Пътят е дълъг 300 км, а за изграждането му ще са необходими около 1-1,5 млрд. евро
Шосето ще бъде построено на принципа на публично-частното партньорство. За реализирането на инвестицията ще отговаря проектна компания, в която ще участват България, Турция и Катар. Създаването й ще стане чрез подписването на международен договор, който трябва да бъде ратифициран от парламента.
„Първоначално обхватът на компанията ще е сравнително малък. Тя ще се занимава с разработването на предпроектно проучване, в което ще бъде включен финансов и икономически анализ, изследване на трафика и на рисковете, и идеен проект”, разясни министър Павлова. След като подготвителната част приключи, ще започне реализацията и на самата инвестиция.
Строителният министър обясни още, че представителите на Катар са поискали обхватът на компанията да не се ограничава само до този проект. Идеята е международният консорциум да може да инвестира в друга инфраструктура. В устава за създаване на компанията няма да са посочени конкретни проекти, защото целта е техният списък да се разширява и допълва.
„Като част от възможностите, по които тепърва ще се водят преговори, са
изграждането на скоростния път „Рила”
магистрала „Черно море”, строителството на язовири и инвестиция в летището в Балчик”, обясни Павлова.
Държавата отдавна проучва възможността за изграждането на магистрала „Рила” на концесия. През март 2009 г. строителната компания “Главболгарстрой” внесе в пътната агенция предложение за откриване на процедура за концесията на шосето, което трябва да направи връзка между магистралите „Тракия” и „Струма”, заобикаляща София от юг през Самоков.
Тепърва ще се водят преговори какъв дял ще има всяка страна в компанията, която ще строи пътя от Русе до Свиленград. Министър Павлова обясни, че Турция вероятно ще има по-стеснен обхват, защото ще участва само в строителството на този проект. България пък като начало ще поеме разходите за отчужденията по трасето и ще представи идеен проект.
„Предварителните сметки са, че за отчуждение ще са необходими около 20-30 млн. лв., но те ще могат да бъдат детайлизирани едва когато имаме конкретно трасе. С този дял България може да влезе в проектната компания. В зависимост от обхвата бихме могли да увеличим дела”, обясни министър Павлова.
Междувременно тя подчерта, че инвестицията в скоростния път от Русе до Свиленград най-вероятно ще има добра възвращаемост. Разчетите показват, че след изграждане на шосето трафикът ще се увеличи с 40%. На денонощие по пътя ще минават около 10 000 автомобила.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай