Събота, 23 Ноември 2024

Липса на малка част от Украйна спря заводи на BMW и Volkswagen

Липса на малка част от Украйна спря заводи на BMW и Volkswagen
Публикация   17 Март, 2022   /     akcent.bg   /     570

Автомобилни фабрики са изправени пред огромни логистични предизвикателства

   Във всеки автомобил има близо кабели с обща дължина от близо 5 километра. По тези кабели преминават импулси с инструкции за всякакви функции от управлението на колелата до отварянето на багажника, пише Financial Times.

   Кабелните снопове са изключително евтина част, която до нахлуването в Украйна производителите на превозни средства приемаха почти за даденост.

   И BMW, и Volkswagen бяха принудени да не работят заводи в цяла Европа, след като руската инвазия принуди украинските заводи за окабеляване да затворят.

   Сега автомобилната индустрия в страната, която може да се похвали с близо 40 фабрики за части, е изложена на риск, тъй като автопроизводителите се надпреварват да преместят или дублират специално оборудване, необходимо за направата на кабелни снопове.

   „Проблемът с кабелните снопове е, че те са от основно значение“, каза Александър Мариан, управляващ директор на консултантската компания AlixPartners в Париж. "Не можете да започнете да сглобявате дори непълна кола без кабелни снопове."

   За разлика от други части, които могат лесно да бъдат направени на друго място, сноповете се правят по поръчка. Всеки модел автомобил има своя собствена индивидуална система, усъвършенствана до милиметър, така че производителите да могат да прокарват кабелите в превозното средство.

 Херберт Диeс, главен изпълнителен директор на VW, каза: „В нашия случай, тъй като сме позиционирани в премиум или близо до премиум сегмента, повечето от кабелните снопове, които поставяме в автомобилите, са специфични за автомобила. Така че това е връзка едно към едно."

   Очевидно в дългосрочен план ще трябва да преценим дали и кога има смисъл да се върнем в Украйна. Но изместването на производството е логистичен кошмар.

   „Тези снопове са смесица от различни кабели, не можете да съберете всичките 100 части заедно в кутия и да ги изпратите“, обясни човек, запознат с процеса. "Това е голям транспортен проблем."

   Алтернативите, по които Volkswagen работи от началото на конфликта включват смяна на оборудване, което е трудно при ненадеждни гранични пунктове, или възпроизвеждане от нулата, което е скъпо и отнема време.

   Leoni, която има два обекта в страната, както и заводи в Сърбия, Румъния и Северна Африка, заяви, че „работи почти денонощно, за да анализира и оценява постоянно динамичното развитие на ситуацията“.

   „В момента проучваме всички възможности за компенсиране на прекъсванията в производството“, казаха от компанията.

   „Има доста квалифицирана работа при изработването на сноповете, която се прави ръчно“, каза Доминик Триб, експерт по веригата на доставки в консултантската компания Vendigital. „Процесът е сложен и понякога километри кабели и стотици конектори се увиват и тестват ръчно.

  Новото оборудване, необходимо за производство на сноповете струва от 100 000 до около 2 милиона лири, каза той, и отнема между три и шест месеца, според оценките на индустрията. На някои клиенти на Mini беше казано да очакват допълнителни забавяния от три месеца, докато се откриват нови фабрики за производство на частите.

„Работим с нашите доставчици, засегнати от кризата в Украйна, за да намерим заедно решения и да ги подкрепим при тяхното прилагане, независимо дали става дума за поддържане на производството в Украйна или на алтернативни места“, казаха от BMW, които затвориха два германски завода и съоръжението за производство на Mini в Обединеното Кралство.

   Въпреки че и BMW, и VW са рестартирали заводи, те няма да могат да произвеждат модели, чиито снопове остават блокирани в Украйна.

  Според производители на автомобили, доставчици и хора, запознати със ситуацията, някои доставчици в Украйна са започнали да възобновяват дейността си.

  Във вторник VW заяви, че девет от 11-те му доставчици в страната работят, макар и с намален капацитет. „В състояние сме да произвеждаме в повечето от нашите заводи, но [с] намален капацитет“, каза Диес.

   Голям проблем е доставката на готови стоки през полската и украинската граница до чакащите заводи за автомобили. Има сериозен недостиг на шофьори на камиони, които са предимно мъже и са засегнати от законите за военна служба, които им забраняват да напускат страната. 

   Някои заводи са се обърнали към свои пенсионирани служители, които са над възрастта за наборна служба, за да транспортират продукти. Много от превозвачите извън страната не са склонни да изпращат превозни средства през границата, защото се опасяват, че няма да се върнат.

   Дори и ако намерите камиони и шофьори остава проблемът с граничните пунктове, които са напълно затрупани от бежанците и са почти затворени за традиционните бизнес товари.

   „Ако изпратите камион, не можете да кажете дали ще бъде в Полша след три часа или три дни или ще бъде върнат“, каза един човек. "Трябва да проверяваме ден след ден, възможно ли е да изпратим един камион днес или два камиона."

   „На практика в този момент страната не е отворена за никакъв вид нормална търговска дейност“, каза Джоузеф Масаро, главен финансов директор на Aptiv, американски доставчик на авточасти.

   Компанията, която има два завода в Западна Украйна, започна да мести части извън страната в съществуващи съоръжения на Aptiv в Полша, Румъния и Сърбия. Преместването, което се подпомага от VW, включва и работниците и техните семейства, казаха запознати с операцията.

   Въпреки това във фабриките в Украйна работниците до голяма степен не са били засегнати от насилието, според няколко от доставчиците, работещи в страната. Тъй като съчетаването на сноповете от кабели изисква изключителна сръчност, повечето служители във фабриката са жени, които не са обхванати от законите за военна служба на Украйна за мъже между 18 и 60 години.

   Един доставчик изчисли, че три четвърти от работниците му са жени, много от които предлагат да дойдат на работа, ако е безопасно.

   „Удивително е как хората са мотивирани и желаят да подкрепят компанията“, каза мениджър в една от компаниите за доставки.

   Но за Украйна рискът е, че ако производителите на автомобили преместят производството на запад, индустрията на сноповете в страната може да претърпи унищожителен срив, казаха няколко ръководители на компании.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha