Българските ученици учат най-малко в Европа - това показват разпространени от Министерството на образованието и науката (МОН) данни. Общият брой на задължителните им часове в класовете от 1 до 10 включително, приравнени към астрономическите, са 7 040. На другия полюс е Ирландия с 11 372 часа. Над 10 000 часа занятия имат децата в Испания, Холандия и Дания. Средната стойност за държавите в Европа е 8 617 часа, а повечето страни са в диапазона между 8000 и 9000 часа.
В България най-малко учат първокласниците и второкласниците - съответно 411 и 429 астрономически часа на година. С по няколкостотин часа изостават от връстниците си в много европейски държави също българските ученици в 3, 4, 5 и 6 клас.
Децата в България имат и най-големите ваканции в Европа - средно 91 учебни дни в годината. Повечето от тях са през лятото. През активното учебно време те нямат занятия общо 16 учебни дни. Най-дълго са извън училището българските ученици от 1 до 3 клас - общо 108 учебни дни. За 4 до 6 клас почивката е общо 94 учебни дни. Учениците от 7 до 11 клас пропускат 79 учебни дни.
За сравнение средно за Европа през учебната 2021-2022 година ваканциите са общо 70 учебни дни, като 20 от тях са разпределени през учебното време. Най-малко почиват учениците в Германия и Дания - съответно 53 и 56 учебни дни в годината. Под средното европейско равнище са още 16 държави. Най-близо до България е Румъния с 85 дни без учебни занятия.
Една от посочените от МОН причини е, че те не успяват да усвоят и затвърдят учебния материал в училище - нямат достатъчно време за упражнения, работа в групи и по проекти, а родителите им са принудени да плащат за частни уроци.
Ето защо, паралелно с прегледа на учебното съдържание, МОН е разработило няколко варианта за промяна в броя на учебните дни и продължителността на ваканциите през годината. Те са предоставени на синдикатите и работодателите в системата на средното образование. Предстои обсъждането им. Предложенията не включват спортните училища, чиято учебна година е с друг график, както и производствената практика на учениците в професионалните паралелки.
© МОН
Според първия вариант началото на учебната година остава на 15 септември, а продължителността на учебното време се увеличава с 10 учебни дни за учениците от 1 до 6 клас включително. Ако бъде прието това предложение, занятията на децата от 1 до 3 клас ще приключват на 15 юни, а на учениците от 4 до 6 клас - на 30 юни. За останалите випуски графикът не се променя.
Вторият вариант предвижда учебната година да започва на 7 септември за всички ученици, освен за тези в спортните училища, като краят й бъде удължен за учениците от 1 до 6 клас по вече описания начин. При такава ситуация ваканциите за всички ученици ще се увеличат с пет дни и ще бъдат по-равномерно разпределени в рамките на учебното време. МОН смята този вариант за оптимален.
Предложението в третия вариант е началото на учебната година да бъде на 1 септември, а учениците от 1 до 6 клас да учат 10 учебни дни повече през юни по вече описания начин. Тогава би имало 10 допълнителни учебни дни за ваканция за всички ученици, които да се разпределят в рамките на учебното време.
Всеки от разработените варианти изисква промяна в нормативната уредба. Тя ще бъде направена, след като всички предложения бъдат подложени на широко обществено обсъждане със социалните партньори и с другите заинтересовани страни. Дискусиите ще включат и всички свързани въпроси като климатизация на класните стаи, ефектите върху туристическия сектор и др.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай