Недостиг на горива в момента няма, но не е ясно на какви цени ще продължи да ги има, дали ще има кой да ги купува и още по-важно – дали ще има кой да ги продава. Вече започваме да наблюдаваме фалити и затваряне на обекти. Това каза Георги Тенев от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, в предаването „Бизнес старт”.
Малки бензиностанции фалират поради изключително непрозрачната и неконкурентна пазарна обстановка в България, която е в резултат на неизправности в регулаторната политика и в нормативната база в сектора. Благодарение именно на несъвършенното ни законодателство, регулиращо сектора, станаха възможни сътресенията миналата седмица и опашките за горива.
„Отпадат икономически оператори от пазара, това са български компании, които тук инвестират, тук създават работни места, тук плащат своите данъци”.
Тенев посочи, че е имало известно забавяне в доставките на горива, но те се дължат на различни фактори и не може да се твърди, че някой е отказал да достави петрол.
„На външните фактори не можем да влияем, за разлика от вътрешните. Проблемът не е откъде можем да внасяме, има много страни, които произвеждат петрол. Дали ще сменим един доставчик с друг или една страна производител с друга - това няма значение. Откъдето и да дойде този нефт, той има една входна точка, едно място, където се преработва. Проблемът е, че няма достатъчно икономически оператори, които да внасят”.
Над 85 процента от горивата в България се внасят от „Лукойл” и впоследствие се купуват от търговците от рафинерията в Бургас.
Вносът на готови горива е проблематичен заради довеждащата инфраструктура, тя е в пълен крах. Логистичните разходи по доставката на готови горива, откъдето и да дойдат, би означавало те да станат страшно скъпи.
Тенев посочи, че са налице порочни нормативни актове като Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти. Той въвежда изключително много ограничения пред включването на нови икономически оператори в сектора и разширяването на дейността на съществуващи.
„В България има господстващо положение на този пазар. Господстващи монополни положения често възникват по естествен път и това не е толкова драматично. Драматично е, ако има злоупотреба с такива положения. Затова и в момента има две производства в КЗК, които разследват точно тази тема – дали има злоупотреба с монополно положение”.
През последните месеци се наблюдава нелогично пазарно поведение на големи вериги.
"Въпреки покачващите се цени на международните пазари, тук се поддържат ниски цени. В тези групи от компании цената на дребно е изравнена с цената на едро в ущърб на пазарната конкуренция", подчерта Тенев.
Относно покачващите се цени на горивата събеседникът посочи, че това се случва заради постоянно растящите борсови котировки на нефта и нефтопродуктите. Много сериозни американски анализатори направиха прогноза за котировки от 180-200 долара за барел и 2000 долара за тон дизел. При всички положения ще вървим нагоре с цените, прогнозира Тенев и допълни, че с елементарни законодателни мерки държавата може да елиминира риска от стресови ситуации на пазара.
По отношение на задържането на цената може за известно време да отпадне биокомпонентът в горивата. Това ще доведе до 0.50 лв. ограничение в цената. Това мнение се споделя и от превозвачите, а и от други браншове, които са големи консуматори на горива.
Друга мярка е спешно да се изработи методика за ценообразуване. Само България няма такава методика. Тя трябва да бъде основана на обективен фактор, какъвто е борсовата котировка на нефта или на нефтопродукт, и в нея да бъде инкорпорирана една минимална надценка, която да гарантира събираемостта на държавата на данъци и акцизи, която да гарантира, че този бизнес работи на светло и плаща на своите служители заплати и осигуровки, каза Тенев.
Друга спешна мярка, която трябва да се предприеме, е да се ограничи износът на горива. Редица европейски държави вече ограничиха износа на конкретни стоки и суровини.
Във връзка с качеството на горивата в България Тенев посочи, че Асоциацията е възложила изготвянето на цялостен анализ и научен доклад по темата и изводът е, че в официалните търговски обекти в България не се продават некачествени горива. Това е най-тежко регулираният сектор и 12-13 институции се грижат за този контрол.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай