Външният министър на Украйна Дмитро] Кулеба ни поиска такъв тип изтребители, които украинските сили могат да използват. Знаем какъв е този тип и някои страни членки имат такива самолети. (...) Искам да благодаря на Полша, че предложи да служи като логистичен хъб за предаване на тази помощ на Украйна. Утре министрите на отбраната ще обсъждат как тази помощ да бъде предадена."
От тези думи на Жозел Борел произтече обсъждането на това какви са тези самолети и кои са страните от ЕС, които биха могли да ги предоставят. Преди да публикува тази новина, "Дневник" разговаря и със свои източници, които потвърдиха, че в техните среди се говори на тази тема.
Зам.-председателят на Европейската комисия и Върховен представител на ЕС за външните отношения и политиката по сигурността ги произнесе на брифинг в неделя, представяйки решението на ЕС за пръв път в историята си за финансира с 450 млн. евро оръжейна и техническа помощ за Украйна
Версията, че Борел неволно използвал думата "изтребители", без да ѝ придава конкретно значение, не изглежда убедително след без да ѝ придава конкретно значение, не изглежда убедително след допълнението му, че се знае от кои страни могат да дойдат те.
© audiovisual.ec.europa
Подробности трябваше да се уточнят на Съвета на министрите на отбраната на ЕС в понеделник вечерта. На него, според информация на "Дневник", България е била представлявана от зам.-министър, а не от Стефан Янев, за когото няколко часа преди това премиерът Кирил Петков обяви, че ще отстрани от кабинета си.
Съобщението на сухопътните сили на Украйна
Но думите на Борел бяха достатъчни да се започне оживено обсъждане и дори след изявлението на Петков, че е изключено български самолети да бъдат предоставени на Украйна, "новината" продължиха да публикуват в социалните мрежи Върховната Рада (парламентът), Сухопътните сили, Военноморските сили, депутат от управляващата партия в Киев...
В бюлетините си брюкселски издания като "Политико" и "Юрактив" съобщиха, че "България отхвърли украинското искане за бойни самолети" за справяне с руското въздушно превъзходство.
Министерството на отбраната каза днес за БТА, че не е обсъждан въпрос за предоставяне на бойни самолети на Украйна.
"Дневник" попита посолството на Украйна в София има ли някаква официална форма споменатото искане на Кулеба, или става дума само за изявления.
Съобщението в "Туитър" на Върховната Рада на Украйна.
Словакия - другата страна от ЕС със съветски модели самолети, не е реагирала. Но миналия петък изданието The Slovak Spectator описа, че властите в Братислава са в същата ситуация като България. Армията има 11 Миг-29, които планира след две години да замени с американски F-16. Но дотогава е изцяло зависима от поддръжката им от Русия, която в сегашната криза става още по-проблематична. "Ако конфликтът ескалира, не можем да разчитаме на руски техници. Независимо от техническото им състояние ще трябва да ги приземим" [в базата в Силач], смята о.з. ген. Павел Мацко, бивш зам.-началник на генщаба.
Съобщението на ВВС на Украйна
Всъщност не е официално известно колко годни самолета има Словакия. През 2019 г. те бяха 12, после един се разби по време на учения, а в медиите се спекулира, че боеспособни са между 3 и 5. Преди да се появи идеята страната да помогне на Украйна със своите МиГ-29 Мацко каза, че при спиране за ремонт на тези самолети небето може да се пази от изтребители най-малкото на съседните Чехия, Унгария и Полша.
Варшава снощи не коментира дали изобщо някакви самолети ще пристигат на нейна територия и дали тя ще помага със свои МиГ-29.
© Надежда Чипева
Ето какво написаха няколко специализирани издания по темата:
В Defence One още в неделя цитира американския о.з ген. Хърбърт "Ястреба" Карлайл да казва, че не е чак толкова сложно за украинските пилоти да се прехвърлят на машина от друга държава, която така или иначе познават. Той допълва, че има и други технологии да се помогне на Украйна да попречи руските самолети и хеликоптери да летят из страната както си искат, включително средства за електронна борба. "Каквото и да им дадем за контриране на руското въздушно превъзходство, ще създаде огромно предимство."
Списанието Mlitary watch също говори за възможност за полски, български и словашки МиГ-29, но посочва и публикации, според които и Унгария има такива в резерв. "Изпращането на МиГ-29 на Украйна остава под много въпросителни по редица причини. Не съвсем ясно как самолетите ще влязат в страната, дали европейци ще ги пилотират дотам под заплахата да бъдат свалени от руската авиация или украински пилоти ще ги вземат от Полша. Украинските ВВС бази са почти разрушени и способността на МиГ-29 да използва по-къси писти ще бъде подложена на изпитание. Ако летят от Полша, това потенциално ще изложи страната на опасност от въздушни удари. Възможно е единствено да бъдат предадена на Украйна шепа МиГ-29 за повдигане бойния дух, и то изключително от Полша.
Друго издание - theaviationist.com - изброява характеристики на МиГ-29 на Словакия, Полша и България е посочва, че изглежда словашките са най-пригодни за случая, но са твърде малко. Доста повече внимание се отделя на състоянието на българските Су-25 в базата в Безмер, но отново с коментар, че едва ли България ще е готова да се раздели с тях.
© ВВС на България
Български Су-25
Още едно издание thedrive.com обсъжда темата, като смята, че за МиГ-29 извън обсъжданите три държави, които имат в резерв други страни, ще отнеме доста време да се приведат в готовност за реални сражения и затова е по-вероятно - ако някога изобщо се стигне до използването им - да служат като източник на резервни части. За версията за въоръжаване с такива самолети изданието казва, че има и друг проблем - от тях ще трябва предварително да се свали натовско оборудване, както и че украинските пилоти може да не са запознати с някои обновени варианти на електрониката.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай