Учебната година да започва в периода 5-7 септември, малките ученици да завършват няколко седмици по-късно от сега, а добавеното време да се използва за по-дълги ваканции по време на самата учебна година. Това обсъжда ръководството на МОН със социалните партньори, заяви в ефира на БНТ министър Николай Денков.
До 20-и март е възможно да отпадне и масовото тестване в училище. Последната дума за това, обаче, ще има министерството на здравеопазването.
"Преди началото на вълната имахме около 1000 заболели ученици на седмица, в пика на вълната бяха 12 000, а сега са около 2000. Това означава, че вълната още не е отминала съвсем", допълни Николай Денков.
В момента се търси механизъм за превенция на агресията и насърчаването на социализацията в училище. Пуснати са анонимни анкети до директори и ученици за случаите на агресия, с които те се сблъскват и причините, които са довели до това. Министърът на образованието подчерта, че за преодоляването на този проблем е нужно и участието на родителите.
Денков коментира и предложението за обединение на висшите училища у нас, което провокира различни реакции в ректорите. "Целта на предложението е, обединявайки се, университетите да излязат по-напред в световните класации и така да привлекат интереса на повече студенти, учени и инвеститори", обясни той.
По думите на Денков, ректорът Софийския университет "Свети Климент Охридски" проф. Анастас Герджиков е подкрепил идеята като дори е изчислил, че ако Алма Матер се слее с друго голямо висше училище у нас, може да влезе в топ 500 или дори в топ 300 на университетите по света.
Обединението ще помогне и за подобряването на материалната база на висшите училища, защото ще могат да споделят лабораториите, общежитията и спортните си съоръжения, посочи Денков. Академичното им ръководство ще включва ректорите на отделните университети, които може да управляват общото звено на ротационен принцип или сами да изберат ръководителя си. Според него, страната ни е закъсняла с 15-20 години да въведе тази практика, като тя вече е донесла ползи в много европейски страни.
От министерството на образованието предлагат и промяна в начина на атестация на преподавателите във висшите учебни заведения, както и въвеждането на количествени критерии за акредитацията на университетите.
Ще се разшири и обхватът на проверките за плагиатство - идеята на образователните власти е всяка научна публикация да може да бъде проверена. В момента за плагиатство се проверяват единствено публикациите, които участват в конкурси.
Предлаганите промени се очаква да бъдат формулирани в законопроект след като приключат обсъжданията - до три-четири месеца. Възможно е да влязат в сила още от следващата академична година, каза Денков.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай