Децата в България все по-често срещат затруднения да се изразяват чрез езика, показва проучване на специалисти по езика и образователни експерти. Според тях отчасти виновни за това са интернет и технологиите, които докарват младите хора до фрагментарно възприемане на света, неспособност да задържат вниманието си, да правят взаимовръзки и да възприемат нещата в цялост. Друга причина са методите на преподаване и оценка на знанията. А решението е в целенасочени усилия на всички страни в образованието - и учениците, и учителите, и родителите.
Учениците срещат трудности да установяват логическата връзка между изреченията и думите в тях, да намират подходящ предлог или съюз, да ги осмислят и да вникват в тях. Регистрира се аграматичност при конструирането на изречения, т.е. липсва правилното за българския език съгласуване между отделните елементи. До тези изводи стигат учители и специалисти по български език от частната образователна школа академия "Никола Тесла" и платформата за грамотност "Как се пише?". Изводите са направени след анализ на резултатите от скорошно състезание по български език и литература, проведено сред седмокласници от софийски училища. В изследването са включени задачи от изпитния формат за Национално външно оценяване (НВО) след 7-и клас, както и такива от различен тип, които да провокират мисленето и въображението.
"За съжаление, ясно се забелязва все по-трудното усвояване на езика, разбирането на понятия и категории", обяснява Доротея Николова, учител по български език и литература и журналист. По думите й е тревожен и фактът, че за учениците често е непосилно да извличат общи характеристики и да правят обобщения.
И въпреки че от 2019 г. в голяма част от училищата по проекта на Министерството на науката и образованието. (МОН) "Подкрепа за успех" всяка учебна година се сформират групи за допълнително обучение на учениците, включително и с цел подготовка за НВО, средният успех остава устойчиво нисък от години, без значение дали обучението е присъствено или дистанционно.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай