Да, ясно е - всички сме чували клишето как Коледа се превърна от светъл християнски празник в капиталистическа вакханалия и как ценностите на Рождеството са изместени от материалистичната гонитба на харченето. Това може да е вярно от гледна точка на моралистите, които искат Коледа да остане насочена към вътрешния ни свят, но от гледна точка на икономиката - празникът е инстинки бустер за стопанския живот, без който голяма част от търговците не биха могли да оцелеят, особено в години като последните две.
Абсолютно доказателство за това са числата на изследователите, които показват, че Коледа е най-важният търговски ден в годината. А те - числата - са забележителни. Знаете ли, че през 2000 г. общите продажби само в САЩ достигат невероятните 400 млрд. долара покрай празниците. А знаете ли, че само 17 години по-късно - през декември на 2017 г. харчовете на американците достигат до... 680 млрд. долара. Потребителските нагласи за тази година показват, че разходите на семействата за подаръци и трапези вероятно ще надхвърлят 1 трилион долара, въпреки инфлацията и въпреки кризата. Няма икономика в света, която би могла да се откаже от тези пари.
И ако това са огромни пазари с традиционно по-богати потребители, не мислете, че България отстъпва. Само преди дни едно проучване на БНР показа, че през последните години българите са харчили по средно 8 млн. лв. на час за предколедното пазаруване, а очакванията за тази година са да бръкнем още по-дълбоко в джобовете си. Данните показват, че нагласите са ни да изхарчим по около 360 лв. за подаръци, което е около 1/5 от средния доход за страната.
Интересното е, че българите - бидейки по-бедни от европейските си съграждани - остават верни на практичното. Търговците споделят, че хитовете в пазаразуването са електрониката и продуктите, които могат да се ползват всеки ден в бита ни. Проучването на БНР показва, че в магазините за черна и бяла техните покупките през декември са 2 пъти повече отколкото през останалите месеци.
През тази година обаче нещата са различни за джоба ни, защото кризата при производството на чипове и нарушените доставки из световните вериги, повишават рязко цената на електрониката, затова средните класове телевизори и телефони вече струват над 1000 лв. Още по-тежко е положението при лаптопите, чиято средна цена вече е около 1500 лв. Тук идва и проблемът за личните ни финанси - много от подаръците ще закупим с популярните стокови кредити. Затова един съвет - правете - струвайте, но имайте предвид, че всички кредитни консултанти са категорични - задълженията ни по дългове и кредитни карти е добре да не надвишават 30% от общия ни доход, ако не искаме Коледа се превърне от светъл празник - в абсолютен финансов кошмар. Все пак ще трябва да преживеем и януари, нали така?
Последните изречения обаче са и вероятният отговор на въпроса - Защо? Защо сме склонни да изсипваме тонове финансови средства по това време на годината. Маркетинг е простият отговор, но вероятно той има и нюанси, криещи се в желанието ни да притежаваме.
Едно обаче е ясно - дали ни харесва или не, Коледа отдавна е икономически мастодонт в календара от стопански събития и един от моментите, в които търговците правят изключителни обороти. Това е добре за икономиките ни и ако успяваме да не правим грешни стъпки и глупави покупки - ще бъде добре и за нас. Особено в година на криза, особено, когато се възстановяване. Затова - пазарувайте умно, но пазарувайте!
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай