Коледният икономически бустер

Коледният икономически бустер
Публикация   08:21     26 Дек, 2021 /     akcent.bg   /     553

Според последните проучвания българските семейства смятат да изхарчат около 360 лв. за подаръци, а целият свят общо - трилиони, трилиони долари

   Да, ясно е - всички сме чували клишето как Коледа се превърна от светъл християнски празник в капиталистическа вакханалия и как ценностите на Рождеството са изместени от материалистичната гонитба на харченето. Това може да е вярно от гледна точка на моралистите, които искат Коледа да остане насочена към вътрешния ни свят, но от гледна точка на икономиката - празникът е инстинки бустер за стопанския живот, без който голяма част от търговците не биха могли да оцелеят, особено в години като последните две. 

   Абсолютно доказателство за това са числата на изследователите, които показват, че Коледа е най-важният търговски ден в годината. А те - числата - са забележителни. Знаете ли, че през 2000 г. общите продажби само в САЩ достигат невероятните 400 млрд. долара покрай празниците. А знаете ли, че само 17 години по-късно - през декември на 2017 г. харчовете на американците достигат до... 680 млрд. долара. Потребителските нагласи за тази година показват, че разходите на семействата за подаръци и трапези вероятно ще надхвърлят 1 трилион долара, въпреки инфлацията и въпреки кризата. Няма икономика в света, която би могла да се откаже от тези пари. 

   Европа от своя страна, по данни за 2020 г., е намалила леко своята консумация през миналата крисизна година, но сумите отново остават изключително големи. Британците например през миналата година са похарчили почти 80 млрд. долара, като очакванията за тази година са скок с около 5 млрд. долара. Горе-доли такива са числата и за Германия, Франция, Италия и Испания. 

   И ако това са огромни пазари с традиционно по-богати потребители, не мислете, че България отстъпва. Само преди дни едно проучване на БНР показа, че през последните години българите са харчили по средно 8 млн. лв. на час за предколедното пазаруване, а очакванията за тази година са да бръкнем още по-дълбоко в джобовете си. Данните показват, че нагласите са ни да изхарчим по около 360 лв. за подаръци, което е около 1/5 от средния доход за страната. 

   Интересното е, че българите - бидейки по-бедни от европейските си съграждани - остават верни на практичното. Търговците споделят, че хитовете в пазаразуването са електрониката и продуктите, които могат да се ползват всеки ден в бита ни. Проучването на БНР показва, че в магазините за черна и бяла техните покупките през декември са 2 пъти повече отколкото през останалите месеци.

   През тази година обаче нещата са различни за джоба ни, защото кризата при производството на чипове и нарушените доставки из световните вериги, повишават рязко цената на електрониката, затова средните класове телевизори и телефони вече струват над 1000 лв. Още по-тежко е положението при лаптопите, чиято средна цена вече е около 1500 лв. Тук идва и проблемът за личните ни финанси - много от подаръците ще закупим с популярните стокови кредити. Затова един съвет - правете - струвайте, но имайте предвид, че всички кредитни консултанти са категорични - задълженията ни по дългове и кредитни карти е добре да не надвишават 30% от общия ни доход, ако не искаме Коледа се превърне от светъл празник - в абсолютен финансов кошмар. Все пак ще трябва да преживеем и януари, нали така? 

   Разбира се, трябва да имаме предвид и още нещо - маркетинг отделите на големите компании прекрасно знаят как да ни накарат да поискаме да си купим нещо, което просто не ни трябва. Сами може да забележите, че рекламните кампании за празниците от години започват още през ноември и приключват в края на януари, което означава, че изкуствено увеличаваме шопинг сезона до над 2 месеца. Ключовата дума тук е промоция - светещите, приобщаващи и грабващи промоционални надписи из магазини, сайтове и молове ни карат да искаме и да искаме и понякога без да мислим купуваме. Експертите съветват да се въздържаме от емоционално пазаруване, отново поради горната причина. 

   Последните изречения обаче са и вероятният отговор на въпроса - Защо? Защо сме склонни да изсипваме тонове финансови средства по това време на годината. Маркетинг е простият отговор, но вероятно той има и нюанси, криещи се в желанието ни да притежаваме. 

   Едно обаче е ясно - дали ни харесва или не, Коледа отдавна е икономически мастодонт в календара от стопански събития и един от моментите, в които търговците правят изключителни обороти. Това е добре за икономиките ни и ако успяваме да не правим грешни стъпки и глупави покупки - ще бъде добре и за нас. Особено в година на криза, особено, когато се възстановяване. Затова - пазарувайте умно, но пазарувайте! 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha