Отпадането и улесняването на удостоверенията за определени услуги – удостоверения за смърт, регистрация на инвестиционни проекти в строителството, пререгистриране на земеделски производители – и засилване на въвеждането на електронната идентификация са сред първите задачи на новото за България Министерство на електронното управление. В администрацията има множество системи за електронно управление, но не и яснота колко добре и как работят. За момента министерството ще използва кадрите на Държавна агенция „Електронно управление“, която ще се влее в структурата му. Годишните финансови отчети ще могат да се подават в електронен формат само в една входна точка – към НСИ. Това коментира Божидар Божанов, министър на електронното управление, в ефира на предаването „Бизнес старт“ .
„Ще се подават към НСИ в напълно машинно четим вид, която след това ще ги разпределя към Агенцията по вписванията и към НАП. Така не само ще се появяват в реално време, а ще можем и да ги анализираме."
Обвързването на схемата за електронната идентификация със схемата за лични карти е една от големите грешки в процеса през последните години. Това е утежнило процедурата за избор на участници и е довело до няколко обжалвания в Административния съд и Съда в Люксембург. В момента – докато се чака решението на съда - се подготвя анализ как най-бързо да се въведе електронната идентификация, което може и да включва напълно нова процедура, каза Божанов.
Схемата няма да е задължителна, увери министърът и добави, че има политическа подкрепа от всички партии в парламента.
„Ще започнем с една пилотна схема извън големия проект с обновени спецификации, тъй като старата система е писана през 2015 г. - оттогава смартфоните станаха сигурен носител на криптографска информация.“
Схемата не е обвързана с личните карти, които се явяват просто носител, а е изцяло софтуерна част. Електронният идентификатор няма да е обвързан с лична информация като ЕГН, а ще бъде друг анонимен идентификатор, чрез който само след наше одобрение, ще може да се използват данни от централизирани системи като здравния регистър, регистъра на МПС, имотния регистър.
Въвеждането му и използването му няма да налага смяна на личните карти, защото ще може да се ползва и чрез телефона.
Целта е всички да имаме лесен достъп по различни удобни начини, каза Божанов и добави, че на база предишни анализи няма да има значително оскъпяване на личните документи.
В коментар за употребата на електронни подписи в страната, Божанов заяви, че те се ползвани предимно от юридически лица, а системата страда както от липса на услуги за гражданите, така и проблеми с ползването им под определени операционни системи.
„Електронният подпис е неудобен в момента и изобщо не е идеята ни за електронно управление“, каза министърът.
В коментар за подобряването на услугите и сигурността на Търговския регистър, Божанов заяви, че макар да са въведени подобрения като резервни центрове, не се знае до каква степен работят те.
„Тепърва предстои да видим дали се правят опити за възстановяване от резервните копия... Формално съществува национална мрежа за киберсигурност, но предстои да видим дали си е влязла във функциите. Повечето от нещата ги има по европейски директиви, по закон, по пътни карти... Как работи – тук вече идват проблемите. Моята задача ще бъде да видим дали и как работят нещата, които твърдим, че имаме."
Новото министерство ще бъде отговорно и за политиката и приложението на киберсигурността в страната.
Какво още каза министър Божанов за електронното строително разрешение, бъдещето на агенция „Информационно обслужване“, системата за електронни рецепти може да гледате във видеото.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай