За нов Закон за движението по пътищата се обявиха представителите на „Продължаваме промяната“ (ПП), "Демократична България" (ДБ), Българска социалистическа партия (БСП) и "Има такъв народ" (ИТН) по време на дискусия за постигане на споразумение за коалиционно правителство.
„Да се въведе задължително обучение по пътна безопасност за деца в предучилищна възраст, както и задължителен предмет за изучване в 11 и 12 клас, което предполага и квалификация на учители“, изтъкна Крум Дончев от БСП. „Когато говорим за пътна безопасност, несъмнено стигаме до темата пътна инфраструктура. От БСП сме категорични, че първо трябва да се направи одит на пътната инфраструктура. Още през 2011 г. ние настоявахме да се вземат проби от 52-53 точки от страната, които да се изследват от независима лаборатория, за да се види качеството на проектите. Това включва одит на пътната маркировката и сигнализацията?“, добави той.
Според него органът, който отговаря за пътната инфраструктура в страната, трябва да бъде обединен с този при транспорта. Поради тази причина Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) трябва да стане част от Министерството на транспорта, изтъкна Дончев.
От своя страна, ИТН заявиха, че ако АПИ премине към транспортното министерство, това ще натежи върху работата на институцията. Според ДБ планирането на инфраструктурните проекти трябва да се случват в Министерството на транспорта, а АПИ да е техен изпълнител.
От БСП отговориха на ИТН като заявиха, че при положение,че „Национална железопътна компания“ е част от Министерството на транспорта, „каква е логиката АПИ да е отделно?“.
Сред проектите, които ПП подкрепя, попадат подобряването на свързаността с Румъния – изграждане на мостове плюс втори мост при Русе. Партията подкрепа и ремонта на Аспаруховия мост край Варна.
От БСП настояха за независим орган, който да оценява изпълнението при завършване на обектите по отношение на пътната инфраструктура. „Не може един орган да отдава изпълнението и да го приема“, изтъкна Дончев от БСП.
В тази връзка те предлагат създаването на т.нар. Независим одитиращ орган за изпълнението на инфраструктурните проекти.
Партиите се обединиха около формулировката за създаване на комбинирани екипи по пътищата, които да работят по проверката на превозните средства. Тук ИТН предлагат да се дискутира чисто техническата част при изпълнението.
Постигнат беше и консенсус относно подобряването на качеството на медицинската помощ при пътнотранспортни произшествия. Според ДБ това лесно може да бъде реализирано чрез дигитализация и създаването на географски информационни системи.
Имаше единодушие и по въпроса за обучението на водачите чрез изграждане на 28 специализирани областни полигони. От ПП предлагат и допълнителна ревизия на писмените изпити и листовките, докато от ИТН поставиха под въпрос въздействието на подобна мярка върху цената на курсовете.
Членовете на работната група одобриха и създаването на единна система за управление на трафика между АПИ, Министерството на вътрешните работи и Министерството на здравеопазването.
Беше одобрена и идеята за изследване възможността камерите на АПИ да се използват за засичане на средната скорост.
ПП подкрят теми като завършване на автомагистрала Струма, доизграждане на връзките със Сърбия и Северна Македония, подобряването на връзката Пловдив-Смолян, отваряне на една банка от проекти, които да бъдат оценявани от АПИ и завършени.
От ПП настояват и за концесиониране на пристанищата, нов кодекс на търговското корабоплаване, както и Стратегия за морския транспорт. Партията подкрепя и идеята фондът „Пътна безопасност“ да се отдели от МВР.
Според Асен Василев, съпредседател на ПП, трябва да се повиши скоростта на хора и стоки по пътищата в България с около 30 до 50 км/ч. Той добави, че е необходимо да се изградят мостове навсякъде по Дунав, където има фериботни връзки.
Тунелът под Петрохан е сред основните транспортни проекти на ПП, като в проектен вариант са и темите за надземни железници в Пловдив, Варна и Русе.
Василев посочи, че ще се преразгледа обхвата на ТОЛ системата, който трябва да се увеличи до всички първокласни и второкласни пътища.
От БСП се обявиха против концесионирането на пристанища и за обединяване на НКЖИ, БДЖ и "Транспортно строителство и възстановяване" в една компания "Български железници".
В същото време от ИТН настояха за нова стратегия за развитие на пристанище "Варна", като поискаха да се смени инфраструктурата на всички пристанища.
От БСП заявиха, че е необходимо да се подобри обслужването при въздушния транспорт и ускоряването на дигитализацията в този сектор. „Да следим спазването на концесията и изпълнението на концесионните договори, както и да работим за намаляване на административната тежест за авиационния бизнес чрез дигитализация на услугите на регулаторните и надзорни органи“, изтъкна Георги Свиленски.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай