Локомотивите на бъдещето тръгват от Русе

Локомотивите на бъдещето тръгват от Русе
Публикация   16:32     30 Септ, 2021 /     Мартин Димитров, Капитал   /     671

Наследникът на най-стария жп завод в страната "Експрес Сервиз" прави все по-големи, мощни, но и зелени машини

   През 2019 г., Капитал представи "Експрес Сервиз" - наследникът на Локомотивния вагонен завод (ЛВЗ) в града и единственото предприятие за производство, поддръжка и разработка на чисто нови модели дизелови и акумулаторни локомотиви в България. Фирмата, която е индиректен наследник на една от най-старите български частни компании - заводът за поддръжка на влаковете по първата жп линия в страната, Русе - Варна, тази година отбелязва 155 години от създаването й през 1866 г.

   Новото начало на компанията започва през 1998, когато бившият мениджър в ЛВЗ Анастас Колев събира част от освободения си екип в нова фирма след злощастната приватизация на огромния завод от времето на социализма. Днес тя продължава да се утвърждава в България и чужбина - една от маневрените им машини скоро ще поеме към депото на скоростните влакове TGV в Лион, Франция, а най-новият им, мощен и екосъобразен прототип от няколко месеца успешно работи в циментовия завод на "Холсим (България)" АД в Бели извор.

   Отскоро компанията дори успява да се договори с БДЖ. Години наред услугите на "Експрес Сервиз" бяха игнорирани от държавната железница в полза на сенчести бизнес интереси, но фирмата, която зависеше напълно от бизнеса си в частния сектор, не се страхуваше да критикува БДЖ. Какво се промени в този период?

           Сдобряване с БДЖ

Ремонт и модернизация на теснолинеен локомотив
   Ремонт и модернизация на теснолинеен локомотив

   "В момента работим по множество проекти с БДЖ "Пътнически превози" и БДЖ "Товарни превози", като ремонтираме локомотиви и на двете компании. Модернизираме локомотиви за теснолинейката, ремонтираме стари машини за товарните влакове", разказва зам.-управителят на "Експрес Сервиз" Цветелин Колев. Според него държавната компания е осъзнала, макар и със закъснение, техническата компетентност на русенския завод след повече от десетилетие на съзнателно неглижиране.

   "В последните над 10 години се правеха, че не знаят за нашето съществуване. За да прикрият съмнителните схеми за източване на БДЖ чрез ремонти (тема, която е отразявана и от "Капитал"), ръководството твърдеше в серия от интервюта, че в България няма завод за локомотиви и поради тази причина те са били принудени да правят фиктивни ремонти с избрани от тях фирми", казва Колев. Добавя, че през годините "Експрес Сервиз" бива систематично отстранявана от участие в обществени поръчки, а Министерството на транспорта, в унисон с БДЖ, отнема лицензите за ремонт на локомотиви на завода. Това всъщност тласка компанията да се ориентира изцяло към частни клиенти, повечето от които от Западна Европа.

   "Надяваме се, че всичко това е минало и че БДЖ вече не се източва от групировки без никакъв капитал и опит в ремонта на локомотиви. Това, че БДЖ си спомниха за завода в Русе, който в миналото е бил и тяхна собственост, е добро начало за прекратяване на доскорошните им съмнителни обвързаности", заключава той.

          Прототип на бъдещето

   Отвъд ремонта на частни и държавни локомотиви, от "Експрес Сервиз" далече не са оставили на заден план развойната дейност, с която екипът на фирмата се гордее. Последният реализиран проект на компанията е машината MDD5 (абревиатура от английски, означаваща "Мобилно дизелово устройство - модел 5"). Това е 72-тонен радиоуправляем маневрен локомотив с два дизелови двигателя CAT, отговарящи на екологичния стандарт Stage V, който дори още не е задължителен за европейските машини.

   "MDD5 е най-големият ни и мощен локомотив досега. Това е една стара наша идея, която развивахме постепенно във времето, изчаквайки инвеститор в прототипния модел", разказва Колев. Локомотивът има за цел директно да замени най-масовия дизелов маневрен локомотив на Балканския полуостров - румънският LDH1250 (познат у нас като "серия 55"). "Нашият локомотив превъзхожда морално остарелия румънски локомотив по множество параметри, но най-важните моменти за нас са несравнимата енергийна ефективност и чистотата на дизеловия двигател", добавя той.

    Машината проектирана от инженерния екип на фирмата, е създадена в партньорство с един от най-дългогодишните клиенти на "Експрес Сервиз" - "Холсим (България)" АД, част от групата LafargeHolcim. От края на април т.г. MDD5 вече работи на терен в циментовия завод на швейцарския конгломерат в Бели извор, а отзивите за него са изключително позитивни. Впрочем това е шестата машина на фирмата, която заводът поръчва. "Самият факт, че имаме толкова дългогодишно партньорство с една водеща индустрия в България, говори добре и за двете компании", казва зам.-управителят на "Експрес Сервиз".

   "Разработката на локомотива и производството на прототипа ни отнеха над 10 години, но не бяхме фокусирани единствено върху този проект. Изчаквайки добър и сериозен инвеститор, междувременно разработихме и наложихме на европейския пазар цяла гама акумулаторни локомотиви. Всичко това нямаше да бъде възможно без високата квалификация и опит на екипа ни", казва Цветелин Колев.

    От есента една от машините на "Експрес Сервиз" - маневреният локомотив ES1000 - ще маневрира влаковете стрела на френските държавни железници


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha