Договорът за телевизионните права в професионалния ни футбол води до милиони левове нереализирани приходи за клубовете. Това показва доклад на икономистите от Института за пазарна икономика, представен в БТА.
Анализът стъпва на данни от УЕФА, според които докато в 5-те водещи футболни първенства 1/3 до ½ от бюджетите на клубовете ес осигуряват от телевизионни права, то у нас тези приходи са едва 7% от годишните приходи. Вместо това при нас 23% от приходите са под графа „други“ – като това най-често са „дарения“ от страна на едноличния собственик на клуба.
„Клубовете нямат право на мнение по клаузите на договора за телевизионни права, тъй като правата се отдават от БФС, съответно интересите на отборите не винаги са защитени“, коментират още от ИПИ. Добрите примери, които посочват от институтат са за първенства, при които има повече от един купувач на правата, конкурентна процедура и търг, отворена опция ако даден мач не е в общия пакет, то клубът сам да продаде правата върху него. Подобни са договорите дори в съседна Румъния, изтъкнаха от ИПИ. По този начин тв правата там са продадени за общо 28 млн. евро (около 10 пъти повече отколкото в България), като за шампиона се предвиждат 3 млн. евро приходи, а за последния – 1 млн. евро. По тази схема последният в румънското първенство взема от телевизия повече отколкото шампионът в България.
От ИПИ предлагат въвеждане на повече контрол и прозрачност при отчетността на клубовете, осигуряване на повече приходи от реклама и разхлабване на режима по продажба на бира на или около стадионите.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай