Събота, 23 Ноември 2024

Цените на автомобилния транспорт в Европа растат

 Цените на автомобилния транспорт в Европа растат
Публикация   16 Авг, 2021   /     akcent.bg   /     537

   Средните ставки в европейския автомобилен транспорт са се увеличили с 3,2% на годишна база през първото тримесечие на 2021 г., съобщават анализатори от Transport Intelligence (TI) и Upply. В сравнение с последното тримесечие средният процент се е увеличил с 0.4%.

   В свое изследване за развитие на цените на автомобилните товари, анализатори от TI и Upply изчислиха, че средната европейска ставка за маршрут е 1147 евро между април и юни 2021 г. За първите три месеца на годината са отчетени 1118 евро.

   Индексът на тарифите, използван в доклада, се изчислява въз основа на приблизително 250 милиона транспортни цени и ставки в Европа.

   Годишното увеличение през втората четвърт е значително по-високо от съответния ръст през първото тримесечие на тази година, което възлиза на 1.6%. Това се дължи на доста ниска база в периода април-юни 2020 г., т.е. най -ограничителният период на пандемията. Въпреки това, ръстът между тримесечието през април-юни 2021 г. е незначително по-нисък, отколкото през първите три месеца на тази година (0.5%).

   Средната ставка на километър в Европа през второто тримесечие е € 1.6 – с 0.9% по-висока в сравнение с първото тримесечие на 2021 г. и нараства с 2.8% на годишна база. Анализирайки основните европейски маршрути, анализаторите на TI и Upply отбелязват, че тарифите за основните дестинации са се увеличили с 0,4% до 1,77 евро/км, докато за обратния маршрут са нараснали с 1,4% до 1,43 евро/км. Това по -бързо увеличение на ставките по пътищата за връщане показва, че икономиката се възстановява от пандемичната криза. Това се доказва от нарастващото търсене на транспорт, за разлика от разгара на пандемията, когато много камиони се връщаха празни.

   Увеличаването на тарифите в европейския автомобилен транспорт е следствие от подобрената икономическа ситуация на Стария континент. През второто тримесечие повечето европейски икономики премахнаха ограниченията, свързани с пандемията, което доведе до увеличаване на потреблението. Индустриалното производство също процъфтява, както се вижда от рекордния индекс PMI за отделните страни. Европейската комисия преразгледа прогнозите за тазгодишния икономически растеж на ЕС от 4,2% на 4,8%. В крайна сметка икономическият растеж и потреблението се превръщат в повишено търсене на транспортни услуги, което тласка ставките нагоре.

   Има и въздействие от повишаването на цените на горивата. Както посочват авторите на доклада TI и Upply за цените на автомобилния транспорт, през второто тримесечие на 2021 г. те са се увеличили средно с повече от 10% на годишна база и с над 5% тримесечно.

   Нарушенията във веригата на доставки също допринасят за нарастващите тарифи на континента. Анализаторите на TI посочват проблема с недостига на полупроводници, който се отразява негативно на растежа на производството в някои индустриални категории (особено в автомобилната). Превозвачите трябва да чакат много месеци за нови камиони, което от своя страна се отразява на предлагането на транспортен капацитет. Резултатът е повишаване на ставките.

   Други проблеми във веригата на доставки, засягащи транспортните цени, включват задръстванията в европейските пристанища, което води до това, че превозвачите могат да диктуват условията на товародателите. В резултат на това ставката по маршрута Дуисбург-Ротердам, т.е. от индустриалното сърце на Германия до най-голямото пристанище в Европа, се е увеличил с 5,3% през второто тримесечие в сравнение с първото тримесечие и с 6,8% в сравнение със същия период през 2020 г.

   „През останалата част от годината европейският пазар на автомобилен транспорт ще бъде под натиск. Повишеното търсене през третото и четвъртото тримесечие с Черния петък и празничния период вероятно ще засили пазарните ставки заради силното търсене на капацитет. На свой ред задръстванията в пристанищата могат да доведат до още по-високи и много нестабилни тарифи по маршрутите от европейските пристанища“, казва Томас Ларие, ръководител на данни и изследвания в Upply.

   Всичко обаче зависи от развитието на пандемичната ситуация и от това как вариантът Delta Covid-19 ще повлияе на цялостната икономическа ситуация в Европа, добавя той.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha