Без да се увеличат парите за образование на 6% от БВП, няма как да се постигне модернизиране на училищната среда, а без смяна на модела – съответно добро място в европейските формати. От години е ясно, че по отношение на функционалната грамотност на учениците ние не стоим добре. За да сме съпоставими с европейските формати, у нас трябва да се премине към повече практически упражнения и да се намали трудността на материала особено в начален етап. Така коментира Юлиан Петров, председател на синдикат „Образование“ идеите на МОН за промяна на модела на финансиране и на точковата система при тестовете след 4, 7, 10 и 12 клас.
Министър Николай Денков предлага те всички да са 100 точки. „Точките не са проблем, но е проблем какво да се прави с теста външното оценяване след 4 клас, например. Ние смятаме, че външното оценяване мери статистически резултати, но не пречи на преминаването в пети клас. Така един ученик с натрупани дефицити преминава в по-горен клас, а тези пропуски му пречат в неговото развитие“, коментира още Петров. Затова синдикатът настоява да се преосмисли цялата философия на преподаване в начален етап, както и външното оценяване след 4-и клас да стане вход за 5-и клас. По отношение на външното оценяване след 10-и клас синдикатът смята, че в него има смисъл и то трябва да остане.
Не можем да говорим за промяна на системата на финансиране, без да има осигурени достатъчно средства за нея, добави още Петров. Той подчерта, че учителските заплати трябва да продължат да растат и догодина те трябва да са с 10% по-високи, защото един млад преподавател в момента взима чисто около 1000 лв.
„За натоварването, което преподавателите имат и прегарянето, което се получава в тази система, това не са достатъчно стимули“, каза Петров. Според него тежестта на броя на учениците при формирането на бюджетите трябва да бъде по-малко, а заплатите на учителите трябва да са гарантирани и да не зависят от броя на децата.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай