Ето още една причина да се притеснявате за инфлацията: поскъпва производството на вино, бира и спиртни напитки, пише Wall Street Journal.
Някои винарни, пивовари и алкохолни компании твърдят, че засега поемат тези разходи, а цените на алкохола раста по-скромно, отколкото тези на други потребителски стоки според данни на правителството. Но анализатори предупреждават, че това може да не продължи дълго.
Разходите за картонени опаковки, алуминий за бирени кутии, етикети, транспорт и енергия растат. Всичко това е част от по-голямата тенденция за скок на инфлацията, която засяга много индустрии в развития свят, докато икономиките се възстановяват от блокадите, наложени заради Covid-19.
По-рано тази година Крис Стелър започва да получава имейли от доставчици, предупреждаващи, че калифорнийската му дестилерия трябва да се подготви за повишаване на цените. Тези разходи вече са факт, но засега Amador & Dry Diggins Destillery на Стелър се въздържа от покачване на цените на своя ром, джин и уиски.
Производителите на алкохол са под същия натиск от разходите като повечето компании, включително заради по-високите цени на енергията и транспорта. Разходите за придвижването камион с бира или нейните съставки на 600 мили (965 км) са се удвоили до около 2000 долара за малки и средни пивоварни поради голямото търсене и лиспата на шофьори, твърди Мич Стийл, съосновател на базираната в Атланта New Realm Brewing.
Освен това на разходите за бира влияят и цените на алуминия, които са скочили с близо 70% от май 2020 г. насам. Цената на кен се е повишила от 10-15 цента (в зависимост от размера) до около 25-30 цента, допълва Стийл, визирайки средните стойности за индустрията в САЩ.
„В индустрията за бира не повишаваш цените, освен ако някой друг не качи цените, или ще бъдеш твърде скъп спрямо конкуренцията“, твърди Стийл.
Гигантите в бранша са по-защитени, казват някои компании и анализатори, като се има предвид, че са заключили цените си с някои доставчици и често хеджират част от своите разходи за суровини. Говорител на Anheuser-Busch InBev, най-голямата пивоварна в света, заяви, че сегашната инфлационна среда, включително цените на суровите материали, ще бъдат взети предвид при ценообразуването, но хеджирането ѝ дава време да реагира.
Главният финансов директор на датската пивоварна Carlsberg Хахне Далсгаард заяви, че компанията е имала по-високи разходи за алуминий, ечемик и опаковки, но е добре защитена тази година и ще се застрахова и през 2022 г.
Разходите за етикети за вина, произвеждани от винарната на Ник Вайс в Лайвен, Южна Германия, са нараснали с 5% спрямо периода преди започването на пандемията. Времето, необходимо за отпечатването им, се е удвоило до осем седмици, тъй като принтерите се опитват да издържат на внезапния скок на търсенето. Цената на картонените кутии, в които Вайс пакетита по дузина вина, се е повишила с 8 на сто.
Но той не таксува купувачите повече за своя ризлинг.
„Трябва да бъдете внимателни с цените“, коментира той. „Не искам да загубя пазарен дял“.
Това може да се промени, особено при бирата, твърдят анализатори. Най-големите пивовари обичайно хеджират разходите за алуминий за кенчетата 12 месеца предварително.
„Те няма да усетят значително притеснение до първата половина на следващата година“, коментира Тревър Стърлинг, анализатор от Bernstein, който смята, че повишаването на цените за потребителите е неизбежно. Анализаторите, следящи металите, са разделени по въпроса дали цените на алуминия ще продължат да растат, но малцина вярват, че ще спаднат далеч под сегашните върхове.
Bank of America очаква разходите за производството на нидерландската компания за бира Heineken да нараснат с около 10% през следващата година, и по-малко за AB InBev и Carlsberg. Банката твърди, че Heineken ще се нуждае от увеличение на цените с 4 до 5 на сто, за да неутрализира инфлацията.
Компанията отказва да коментира ценообразуването, но твърди, че разходите за входящи ресурси се очаква да бъдат нестабилни.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай