Целта за глобален минимален корпоративен данък и преодоляването на данъчната конкуренция няма да бъде постигната бързо. Тепърва предстоят преговори за дефинициите, обхвата и данъчната база на предложението, заяви Людмила Елкова, бивш зам.-министър на финансите, в ефира на предаването „В развитие“ с водещ Делян Петришки.„Това ще бъде по-дълъг процес, отколкото очакваме, и няма бързо да се постигне консенсус... За да бъде достигнато еднакво облагане, базата във всички държави, в които бъде въведен този минимален данък, трябва да бъде еднаква. Една част от държавите признават за данъчни цели едни разходи, други - не. Това е съществено различие в определянето на данъка като абсолютна сума“, каза Елкова.
Елкова изложи някои от все още неизвестните факти около предложенията на Г-7 и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Според нея липсва точна дефиниция на това какво е голяма мултинационална компания и как ще се определя обхватът на данъка. „Ще се изследва ли те са достатъчно големи в отделните държави?“
Няма и яснота защо е избран данъкът да бъде 15%.
Според нея предложението е донякъде сходно с принципите на спогодбите за двойно данъчно облагане.
В България никой не разисква промяна на корпоративния данък, а и той не е съществена приходна част от бюджета, коментира Елкова. „Разговорите, които се водят периодично, са за облагането на доходите на физическите лица, където основният въпрос е дали да е прогресивен или плосък, за необлагаемия минимум.“
Във Франция корпоративният данък е първи по приходи в БВП, даде пример Елкова, докато в България е на последно място. „В България на първо място е ДДС с над 11 млрд. лв., следват акцизите, следват физическите лица с 4.6 млрд., и на последно място е корпоративният данък с 2.6 млрд.“
България години наред имаше твърда позиция против въвеждането на обща корпоративна база, означаващо вдигане на ставката, заяви Елкова.
Според нея плоският данък е изпълнил частично целите си – като данъчно предимство, повишаване в абсолютни суми на приходите от корпоративен данък и реклама пред чужди инвеститори. Но не е успял да преустанови употребата на офшорни зони.
С влизането на България в еврозоната ниският корпоративен данък ще остане предимство, но няма да е определящ елемент за привличане на чужди инвестиции, смята Елкова.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай