Събота, 23 Ноември 2024

Вместо в инфраструктура, милиони несъбрани такси от държавният ж.п. превозвач потъват нейде

Вместо в инфраструктура, милиони несъбрани такси от държавният ж.п. превозвач потъват нейде
Публикация   30 Юни, 2021   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     1170

   Гледам и слушам служебния министър на транспорта Георги Тодоров по телевизора и не мога да повярвам на ушите си.
БДЖ Товарни превози губи товародатели. Губел ги, защото не предлага качествена услуга...

   Това нещо, което се води като фирма, държавна фирма, дължало от началото на годината досега 20 млн. лв. за неплатени такси за инфраструктурата. Нещо, ако частните  ж.п. оператори само си помислят да го направят, ще спрат на минутата да пътуват.
   Няма драма, ако неплатените такси за инфраструктура е нещо ново, инцидентно.

   Вече се е превърнало в традиция БДЖ.Товарни превози да извършва нелоялна конкуренция, защото не калкулира в предлаганите от него услуги тази такса.... Вероятно. Затова и тя е дължима.

   И вместо да дойде момент, в който тази такса да бъде взета от клиента - товародател и  да влезе в държавната
хазна, да влезе в ремонт и изграждане на ж.п. инфраструктурата, то тя е дължима.
   И идва най-интересния момент в цялата бизнес картина с държавната фирма БДЖ Товарни превози. Дължимите такси в размер на милиони се приспадат от... продажбата на активи на държавното дружество.

   Имоти, които се водят ненужни на ж.п. превозвача, чиято оценка съмнително превишава пазарната им стойност с цел да бъдат приспаднати милионите несъбрани и неплатени такси.

   Преглед на Годишния финансов отчет на БДЖ ТП и спедиторите показва, че годишната загуба на държавния превозвач е равна на печалбата на частния спедитор.
   Странно съвпадение или системно източване на дружеството?   Може пък някой да се самосезира.

  Или няма шанс това да се случи, защото зад всичко ставащо стоят крупни бизнес интереси. Ако за Божков вече се говори, че е вън от тази игра, то другите мастити собственици все още задкулисно върпат конците в държавната компания.

  Министър Тодоров разклати шапката като сменя част от ръководството на холдинга. Защото в „БДЖ - Товарни превози“ ЕООД се отчита загуба на основни товародатели, непогасени задължения към Национална компания „Железопътна инфраструктура“ за инфраструктурни такси и електрическа енергия, както и неизпълнение на ремонтни програми.

  Защото....

   Докато вниманието на траспортното министерство беше насочено към самолетите и такситата като по-близки до крайните потребители, тихо са се увеличили и таксите за железопътните превози. От бизнеса коментираха още, че вдигането на цените със 7-8% е антимярка, ако се цели стимулирането на жп превозите. А товародатели, че някои жп превозвачи вече са вдигнали и цените към тях.

     Ръст има на четири от таксите на НКЖИ. Първата е тази за брутотонкилометри, или колкото по-тежък е един влак, толкова повече плаща за преминаване, като увеличението е 4.76% (0.0021 лв. е станала 0.0022 лв.). Расте и таксата за "реализирани влаккилометри". Тя се увеличава със 7.26%, като от 0.6086 лв. става 0.6515 лв. Най-висок е скокът за използване на електрозахранващо оборудване за задвижваща електроенергия, като от 50.4 лв. тя става 56.93 лв. на MWh.

   Четвъртата коригирана е таксата за "заявен и неизползван капацитет" на влаккилометри, която от 1.98 лв. е станала 2.15 лв.

   Проблемите на НКЖИ

   Според последния отчет на компанията приходите на НКЖИ за 2020 г. са 457 млн. лв., а разходите 536 млн. лв., пише в-к Капитал. Инфраструктурната компания, която се грижи за жп мрежата и за гарите, се финансира основно с пари от бюджета. Обяснението за огромната финансова дупка от години са амортизациите, които трябва да прави компанията на новите активи, като в края на 2019 г. управляваните активи са се увеличили с около 2 млрд. лв., а през миналата с малко под 200 млн. лв.

   Друг рисков момент е, че основни клиенти на дружеството са държавните жп превозвачи на пътници и товари, на които се държат и 93% от несъбраните вземания на НКЖИ. Най-големи са тези на БДЖ "Товарни превози" - 63% от общата сметка, или 61.3 млн. лв., което надхвърля повече от два пъти сумата за дължимите инфраструктурни такси за достъп годишно към НКЖИ. Или и сега от вдигането на таксите ще пострада основно частният бизнес.

и още:

   "БДЖ-Товарни превози" ЕООД ще продаде неоперативни активи, собственост на дружеството, на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Правителството, което е принципал на държавната фирма жп превозвач, е разрешило това да стане.

   Решението предвижда чрез пряко договаряне и на цена не по-ниска от тяхната пазарна стойност, определена от независим оценител, да бъдат продадени общо петнадесет имота.

   При прехвърлянето на имотите към Национална компания "Железопътна инфраструктура", два от тях се обявяват за публична държавна собственост. С продажбата им, "БДЖ-Товарни превози" ЕООД ще може частично да погаси натрупаните финансови задължения към НКЖИ по схемата "дълг срещу собственост".

    Общата сума на задълженията на жп превозвача към края на миналата година е в размер на 76.59 млн. лева. Сред по-големите краткосрочни задължения на дружеството е това към Национална компания "Железопътна инфраструктура" - за 10.76 млн. лева. Но жп превозвача има и дългосрочни задължения по сключени споразумения за разсрочено плащане към Национална компания "Железопътна инфраструктура" - за 44.14 млн. лева.
   "БДЖ-Товарни превози" ЕООД приключи 2019 г. с отрицателен финансов резултат - загуба в размер на 7.46 млн. лева. Спрямо отчета за същия периода на 2018-а той е влошен с 6.08 млн. лева



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha