Институтът за пазарна икономика изготви анализ на социално-икономическото въздействие от дейността на групата предприятия отгрупата на Булмаркет ДМ, включваща Астра Биоплант, Булмаркет, Порт Булмаркет и Булмаркет рейл карго.Изследването се фокусира върху оценка на съвкупния ефект от дейността на групата в българската икономика по веригата на добавената стойност, отчитайки макроикономическите тенденции и динамиката в засегнатите отрасли.
Макроикономическо значение
Приходите от продажби на групата на Булмаркет ДМ достигат 1,5 % от приходите на всички нефинансови предприятия в българската икономика. Износът на групата допринася за 2.4% от общия износ на България.
Секторно значение
Значение за пазара на труда
Булмаркет като работодател
- 63% средната заплата за област Русе
- 31% средната заплата за страната
- 48% средната заплата за преработващата промишленост, транспорта и логистиката.
Регионално значение
Разглеждайки икономиките на общините Русе и Сливо поле, групата допринася за около 9% от произведената продукция и 5% от общите инвестиции в дълготрайни материални активи на всички предприятия в региона през 2019 г.
Булмаркет и българското земеделие:
През 2020 г. около 85 % от вложената в производството на биогорива рапица е доставена от български земеделски производители. Астра Биоплант изкупува близо 45 % от произведените 280 хил тона рапица в страната през 2020 г. , като закупените количества се удвояват в сравнение с 2017 г. Ръстът в покупките на рапица от компанията водят до сериозен ръст на изплатените средства.
Астра Биоплант изкупува рапица от българския пазар на обща стойност близо 97 млн. лева. Към тях се прибавят и близо 4 млн. лева за рапично масло от родния пазар.
През последните години Астра Биоплант свива покупките си на слънчоглед, но те остават значителни- през 2020 г. компанията е изкупила близо 130 000 т. слънчоглед. Общо 88 000 т. или 2/3 от изкупеният от компанията слънчоглед е от българския пазар. Това е с над 5 % от общо произведения слънчоглед в страната. Разходите на компанията за слънчоглед от българския пазар остават значителни- близо 65 млн. лева. Към тях се прибавят и близо 16 млн. лв. за слънчогледово масло от родния пазар.
Институтът за пазарна икономика (ИПИ) е неправителствена организация, чиятомисияе да развива и защитава пазарните подходи за преодоляване на предизвикателствата, пред които гражданите на България и в региона се изправят. Чрез своите анализи, коментари, застъпнически кампании и събития ИПИ представя икономическите процеси, влиянието на публичните политики върху тях и провокира хората и политиците да преосмислят ролята на публичните институции в посокана ограничена намеса, отговорност и икономическа свобода с цел стимулиране на предприемачеството и просперитета.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай