Бившият финансов министър и вицепремиер в първия кабинет на ГЕРБ - Симеон Дянков, професор в London School of Economics.
През януари казахте пред "Капитал", че на следващото правителство ще му се наложи да вдига данъци. Очертайте, моля, задачите и неизбежните действия по отношение на финансите, които трябва да направи служебният кабинет според вас.
- Първата задача е да се види как върви изпълнението на бюджета. По (лоша) традиция в изборни години министрите занижават прогозираните приходи, за да се види по-късно преизпълнение и тези допълнителни постъпления да се използват по собствена преценка. И тази година е така, даже в значително по-голяма степен. Което е проблем при служебен кабинет, особено ако трае дълго време, защото без парламент не могат да актуализират бюджета и да използват тези постъпления.
Това от своя страна означава, че може да се наложи излизане на международните дългови пазари в началото на есента, дори и при добро изпълнение на бюджета. Това е и втората задача на служебния кабинет - да подготви такава дългова емисия, в случай че стане необходима. През лятото пазарите замират, та е вероятно чак през септември-октомври да се търси такъв дълг.
Третата задача на министър Василев и неговия екип е да потърси отговор на въпроса защо близо 10 млрд. лева неплатени данъци са дължими, но неплатени. Това е твърде голяма сума, в миналото е варирала под 4 милиарда (заради фирми в несъстоятелност или схеми за ДДС източване).
Ако свърши тези три задачи, г-н Асен Василев ще остане в историята като успешен министър.
А коя ще е първата финансова задача на следващия кабинет?
- Актуализация на бюджета. Служебният кабинет може да помогне с щрихите на такава актуализация, но редовният кабинет трябва да я вкара в парламента.
Актуалузацията има два основни аспекта: да се осигурят източници за повече разходи в някои направления, нспример програма за подпомагане на малкия бизнес. Вторият аспект е да се разчетат правилно европейските средства: предишното правителство го направи доста нескопосано.
Има ли начин да се помогне на самоосигуряващите се в България, които останаха "зад борда" при ковид помощите?
- Да, с нарочна програма за подпомагане на малкия бизнес. Такива програми вече работят добре в много европейски държави. За мен е загадка защо предишното правителство не го направи. Може би липсваше капацитет. Министър Василев всъщност е експерт точно в тази икономическа част и би трябвало да се справи.
В момента започва да гърми с нова сила скандалът с Българската банка за развитие (ББР). Когато вие бяхте министър, тя беше ли "касичка за олигарси"?
- ББР е малка структура и би трябвало да се използва само за малки предприятия. По мое време работата й беше оскъдна, с капитал около една четвърт от сегашния, скандалните сделки тръгнаха по-късно. Решението е лесно: да се сложи таван на големината на кредитите, да кажем 2.5 милиона лева. Сходната банка в Германия KfW има подобен лимит например.
Следихте ли новините от комисията по ревизия на предишното управление? Какво мислите за разкритията за картели и разправа на управляващите с неудобни бизнесмени?
- Тепърва ще излизат неудобни въпроси. В краткото си време последният парламент започна пречиствателен процес, който търпи развитие и в следващия парламент.
Аз бих ангажирал държавни администрации с доказани експерти - Сметната палата и държавната агенция за одит. Твърде много се разчита на прокуратурата, която не се слави с експертност. Първо финансови експерти да видят разчетите, например на похарчените средства по "Турски поток" или за държавния дял в Първа инвестиционна банка (ПИБ). Президентът Радев изглежда наясно с проблемите, както всъщност са наясно и всички политически сили.
По време на първия кабинет на Бойко Борисов, в който бяхте министър, гръмна скандалът с Мишо Бирата. Бяха ли видими още тогава задкулисните връзки и приятелски протекции?
- С времето тези практики явно са се разраствали, особено при последното коалиционно управление. След години на власт идва и мисълта "Държавата, това съм аз".
Може ли и трябва ли според вас да се ревизират огромни държавни сделки като тази с изтребителите и друга военна техника? Или свързани с инфраструктура като строежа на магистрали?
- Да, трябва и може. Някои от тези сделки са необходими, но не и във време на криза. Военните разходи са такъв пример. От сделките печелят чуждите икономики, където са основните производители. Странен приоритет, при положение че няма финансирана схема за насърчаване на малки фирми.
Преди дни бяхте оправдан по делото ЕВН. Как си обяснявате разправата с вас от страна на прокуратурата?
- Стремеж на предишните управляващи да омаскарят и заглушат инакомислещите. Направиха го с успех. Дано да идва краят на този репресивен апарат.
Като бивш финансов министър как гледате на казуса с лотарията на Васил Божков? Като се започне от "проспаните" от финансовия министър и НАП данъци и се стигне до национализацията й?
- По този случай вече има много информация и трябва да е един от знаковите случаи за разглеждане в следващия парламент. Някои свидетели искат и имат интерес да говорят. Но трябва промяна в репресивния апарат, иначе за едни майка, за други - мащеха.
Смятате ли, че отговорните за източването и събарянето на КТБ са сред обвиняемите?
- Не. Което е поредно доказателство за твърдението на някои политици, че репресивният апарат трябва да се ремонтира изоснови. Той е работил избирателно в миналото десетилетие. Удивително избирателно.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай