Камелия Нейкова до 2019 г. е член на ЦИК, а оттогава до момента работи като законодателен референт в Народното събрание.
И тази Централна избирателна комисия /ЦИК/ трябва да започне с "летящ старт", още в първите дни след указа за нея трябва да започнем с приемане на решения съобразно сроковете в Изборния кодекс. Това заяви предложената от "Има такъв народ" за председател на ЦИК Камелия Нейкова в интервю пред Акцент.БГ.
-Здравейте, г-жо Нейкова! Първо честито за този отговорен избор! Как се чувствате, как възприемате тази задача в това сложно време?
- Приемам като голяма отговорност във връзка с предстоящите предсрочни парламентарни избори, на които Изборният кодекс трябва да се приложи такъв, какъвто законодателят го е приел. Включително като се изпълнят и новите моменти в разпоредбите на Закона. Отговорността персонално за мен е голяма и се надявам да оправдая доверието на всички, които подкрепиха моята номинация.
- Какво се целеше с това да не бъде излъчен председател на ЦИК при първото гласуване?
- Нямам представа... Практиката във времето назад винаги е показвала, че за да се запази съотношението на парламентарно представените партии и коалиции, за председател на ЦИК винаги е номиниран от най-голямата по численост парламентарна група. Вероятно такава е била и логиката в сегашния случай.
- Определено застанате зад машинното гласуване. Защо?
- Аз подкрепям машинното гласуване като възможност за управляване на вота. Участвала съм в машинно гласуване, когато е имало такова. За първи път участвах в експерименталното машинно гласуване през 2009 г. в няколко избирателни секции в София. Смятам, че машинното гласуване е лесно, не дава възможност за недействителни бюлетини. Става бързо и отчитането на изборния резултат се отличава с бързина, прегледност. С последните промени на изборния кодекс тази т.н. разпечатка и финален протокол след приключване на гласуването ще има стойността на протокол с резултатите от машинното гласуване, който ще бъде неразделна част от протокола на СИК.
Но не казвам, че машинното гласуване не е свързано с никакви проблеми. Съществуват логистични проблеми. Има и рискове, а те са свързани с обстоятелства, които не могат да бъдат предвидени изначално. Винаги може да има такива обстоятелства. Все пак това е техника, но дори и да има проблеми на места и да трябва да бъде прекъснато машинното гласуване, законодателят е предвидил във всяка такава секция да има отпечатани бюлетини, равни на броя избиратели в тези секции. По този начин се гарантира упражняването правото на глас на всички избиратели.
- Изразихте мнение преди 2 години, че в ЦИК е необходимо да има достатъчно хора с опит. Сега ситуацията как е?
- От 15 членове, предложени за състав на новата ЦИК, 11 от тях са колеги, с които сме работили в предходни състави на избирателната комисия. Мисля, че по отношение на професионалния опит на всички колеги има достатъчно добра експертиза- има юристи, има математици, има социолози. Има хора, които са работили нормотворческа дейност- г-н Ципов е бил народен представител, участвал е активно в законодателния процес. Така че не се притеснявам, че екипът на следващата ЦИК би имала проблем с прилагането на Закона.
- Ще задам един въпрос от предишни наши разговори- нормално ли е да продължава тази определяна като порочна практика законодателни изборни промени да се правят в "6 без 5"? Това проблем ли е?
- Да, Вие казахте, че това вече се е превърнало в практика. За съжаление е така, ситуацията е позната при сега дайстващата ЦИК, която встъпи буквално около 65-66 дни преди изборния ден за членове на ЕП, рли по- предходната ЦИК с мандат 2014-2019, на която бях член, ситуацията беше същата. През 2016 г. 10 дни или две седмици преди изборите за президент и вицепрезидент законодателят прие промени в Изборния кодекс. Всички, които се занимаваме с избори, вече сме свикнали в последния момент да има промени.. Не бих казала, че това трябва така да се прави.
Изборното законодателство трябва да е устойчиво, но това зависи от волята на законодателя.
- Кои са предимствата и кои- недостатъци на сегашните промени от гледна точка на богатия професионален опит, който имате?
- Като предимство на последните промени е възможността да се разкрият по-голям брой избирателни секции извън страната и да улеснят гласуването на българските граждани, които живеят зад граница. Доколкото зная на последните ибори във Великобритания е имало граждани, които не са успели да упражнят правото си на глас поради физическа невъзможност. Няма как в една избирателна секция за гласуват повече от 2000 избиратели.
Положителна страна е, че протоколът от машинното гласуване ще бъде неразделна част от секционния протокол и няма да се преписва и да е предпоставка за допускане на грешки. Освен това ще се намали времето и облекчат избирателните комисии в края на изборния ден, когато всички са уморени.
Като проблем, който винаги съществува, ще посоча ненавременната смяна на членове на СИК. Вие много добре знаете времето, когато бях в Районната и Общинската избирателна комисия в Русе, и имаше тази практика. За съжаление я има и сега. Предлагат се членове на СИК, които по някакви причини не се явяват. Ако това се допусне с ръководен състав на избирателна комисия, на тяхно място в избирателния ден идват хора, които нито са преминали обучение, нито са подготвени. Това се отразява на ефективността на работата на комисията.
- Изхождайки от опита ви, на 11 юли каква активност да очакваме- по-висока, по-ниска от тази на отминалите вече избори?
- Очаквам обичайна активност. Не бих казала, че мога да прогнозирам по-висока или по-ниска. Само ще припомня, че 2009 г. изборите за Народно събрание бяха на 5 юли. Така че няма да е за първи път през юли да се провеждат избори. За мен датата 11 юли, която се очаква да бъде определена, е една нормална дата.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай