Вземанията, натрупани в годините на икономически бум, са най-трудни за събиране сега в кризата. Това важи за плащанията не само към банки и небанкови финансови институции, но и към доставчици на нефинансови услуги и продукти, като например телекоми. При банковите заеми има голяма група вземания с просрочия над 360 дни, формирани още от кредитния бум. Тези стари задължения са проблем и тежат на компаниите, като събираемостта на този тип дългове се влошава.
Драстично влошаване при плащанията е имало през януари и февруари, като за това са допринесли и суровите зимни условия. Това показват наблюденията на компании за събиране на вземания (т.нар. колекторски фирми), до които "Капитал Daily" се допита. Сред тях има очаквания за увеличаване на задлъжнялостта, като се посочва и че са необходими повече усилия за събиране на дълговете. Преди месец от Асоциацията на колекторските агенции в България посочиха, че събираемостта на натрупаните от населението задължения става все по-трудна. Наблюденията и изводите са за поведението на физическите лица, но в голяма степен важат и за фирми.
Не плащам, защото не мога
Условията на криза определят факторите, които влияят върху поведението на длъжниците. Сред основните е безработицата. Често срещана причина за неплащане на задължение напоследък е и заминаване на длъжника в чужбина, показват наблюденията на една от големите компании за събиране на вземания на пазара, "ЕОС Матрикс". Сред другите чести причини са финансови затруднения, здравословни проблеми. Малко от длъжниците, с които работим, са недобронамерени. Неплащането просто заради нежелание е по-скоро изключение, отколкото правило, посочи Тихомир Вълчев, съуправител на "ЕОС Матрикс".
Преди близо година фирми от бранша алармираха за появата на професия длъжник - т.нар. професионални длъжници, чиято идея беше да вземат колкото се може повече кредити или стоки с единствената идея да не ги изплащат. Сега обаче ситуацията е променена, като представители на сектора посочват като основно състояние "депресията" на потребителите, като те все повече се отчайват.
Финансова недисциплина
Според Нина Станчева, управител на "Агенция за събиране на вземания" ООД, трябва да се отчита и това, че традиционно в началото на всяка година се наблюдава нарастване в задлъжнялостта на домакинствата. Причина са по-големите разходи заради новогодишните празници, както и по-високите сметки за отопление. "Очевидно хората със задължения не са успели да планират правилно и по-дългосрочно своите приходи и разходи", коментира тя. По думите й основният фактор, който влияе пряко върху задлъжнялостта, е финансовата дисциплина. Както едно дружество има бюджет, планиране и изпълнение, така едно домакинство трябва да има ясна представа за очакваните приходи и предстоящите разходи. Когато не се предвидят всички разходи и човек няма ясна представа как ще си плати задълженията, естествено е да се впусне в спиралата на дълговете, посочи Станчева.
"Това е особено характерно за хората от средната класа – много от тях не предполагаха, че ще имат понижаване на доходите, и не промениха начина си на живот. Предпочетоха да не отлагат потребление на стоки и услуги, въпреки че не са от първа необходимост, а облекчените условия за кредитиране допълнително стимулират това потребление", коментира тя. Нейни колеги от други колекторски компании посочиха куриозни примери от времето на кредитния бум като отпускане на стоков кредит за покупка на скъп електоруред на клиент, който живее в къща без електрозахранване или служител със заплата около 600 лв., който изплаща мобилен телефон за 900 лв.
Навици на задлъжняване
Наблюденията на компаниите, които събират дългове, показват, че най-много на брой вземания с голямо просрочие има към комуналните дружества. Това са дължими суми за парно и вода, както и към някои финансови институции, обясни Нина Станчева. Частично такива се наблюдават и при телекомите. Нейни колеги коментираха, че потребителите плащат електричеството си, защото токът може да бъде спрян, но не и парното. Дори при заведено съдебно дело за неплатени задължения към топлофикация парното не се спира.
Според данните на Асоциацията на колекторските компании към края на 2011 г. най-малко като дял са просрочените задължения по ипотечни кредити, като те са по-малко дори от дълговете за неплатен ток. Най-много са неплатените сметки за кабелна телевизия, парно и вода (виж карето). Данните на "ЕОС Матрикс" показват, че банките държат половината от лошите вземания, а средно срокът на закъснение (в дни) е най-малък при банките, но трябва да се взима предвид фактът, че те най-рано пристъпват към съдебни действия за събиране на вземанията или ги продават на колекторски компании, обясниха от дружеството.
Прогнози
Преобладаващото очакване сред представители на по-големи компании за събиране на вземания е, че до средата на годината положението с просрочията няма да се подобри. Прогнозите за по-дълъг период на този етап са трудни поради динамичната обстановка.
"Очакванията ни са за увеличаване на задлъжнялостта. Пазарът е доста динамичен, все по-често един длъжник има задължения към повече от един кредитор. Необходими са повече усилия и от наша страна за събиране на дълговете", коментира Нина Станчева. Според Тихомир Вълчев събираемостта се влошава при старите задължения (натрупани в периода 2004-2008 г.), но по отношение на нововъзникналите след 2009 г. е добра. Различните компании работят с различни срокове на просрочията, но като цяло за ранно закъснение се приема дълг с просрочие до 6 месеца, а за късно закъснение – над 6 месеца. Според представители на други компании през март се е наблюдавало известно раздвижване сред длъжниците. Като цяло представителите на бранша възлагат надежди на пролетта и лятото, които традиционно са активни и силни периоди, заради сезонната заетост, която помага на изплащането на задължения.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай