Събота, 19 Април 2025

На предизборния образователен фронт – (почти) нищо ново

На предизборния образователен фронт – (почти) нищо ново
Публикация   27 Март, 2021   /     akcent.bg   /     544

    В седмиците и месеците преди изборите политическите партии се надпреварват в идеите как да подобрят различни сфери на публичния живот. Това съревнование до голяма степен представлява сблъсък на идеи и виждания – в новата ни история няма управляваща партия, реализирала всичките си предизборни обещания. Въпреки това, анализът и сравнението на предложенията е полезно както като ориентир къде партиите поставят акцента на евентуалното си бъдещо управление, така и за преценка дали насоките им изглеждат добри, или напротив – деструктивни. В настоящия текст се спираме в подробности на предложенията на основните партии в сферата на училищното (и на места предучилищното) образование, както и ще идентифицираме липсите и недъзите им.

   Програмата на ГЕРБ е най-пространната (поне в един документ) от предложените в този изборен цикъл, и в нея думата „образование“ се среща почти сто пъти – видимо, партията смята това поле на публичната политика за свой приоритет. В училищното образование управляващите поставят акцент върху по-нататъшното подобряване на благосъстоянието на учителите, както и на педагогическото образование. Що се отнася до учениците, там е поставен фокус върху оптимизирането на програмите и акцентирането върху цифровите умения. Предвид досегашния фокус на образователните политики, не е изненада че много внимание се обръща и на по-широкото обхващане на учениците и включването в образование на повече деца от малцинствата. Прави впечатление и плахо предложение за промяна на модела на финансиране – партията предлага увеличение на разходните стандарти за паралелка и училище, както и въвеждане на елемент на оценка на резултатите във финансирането.

   През последните няколко години имаме всички основания да сме по-скоро доволни от действията на ГЕРБ в образователната сфера – сближаването (и дори надхвърлянето) на учителските заплати към средните беше необходима мярка, както и по-активното обхващане на уязвимите и изпадащите ученици. Много обаче има да се желае както в скоростта, с която реформите биват приемани, така и в техния обхват и смелост, а дори в своята програма партията ни предлага „още от същото“ – видимо липсва силна реформаторска визия. Важно е да отбележим също и обстоятелството, че оценката на качеството трябваше да бъде въведена към края на настоящия мандат, което не се случи. Доколкото това е най-важната стъпка към реформирането на системата, можем само да се надяваме че в евентуален следващ мандат партията би изпълнила това си обещание.

   Докато ГЕРБ подхожда към училищното образование подчертано консервативно и без резки движения, БСП обещава да обърне целия модел с главата надолу. Партията обещава да премахне модела на делегирани бюджети, въведен преди повече от десетилетие (впрочем, от правителство, в което самата БСП беше основен участник). Целта на делегираните бюджети е да свие прекия административен контрол върху дейността на училищата и да съсредоточи повече правомощия за вземане на решения в директорите, които познават отблизо потребностите на конкретните учебни заведения. Ревизията на реформата би означавала връщане на модела на управление на училищата към този отпреди 15 години и прекратяване на всякакъв опит за по-нататъшна децентрализация.

   Другата идея, която откроява образователната програма на БСП е предложението за въвеждане на безплатни ясли и детски градини. След въвеждането на задължително посещение на детска градина след четиригодишна възраст това предложение не е напълно лишено от основание, поне за „задължителните“ години. Отвъд това обаче, детската градина е представлява най-вече услуга, която позволява на родителите да се разтоварят от част от грижата и да се фокусират върху работата си, което няма видима причина това да бъде финансирано от данъкоплатците. Възниква и въпросът с достъпа до места в детските градини в големите градове, който само ще  бъде утежнен ако таксите им бъдат поети от държавата. Друга част от приоритетите приличат на тези на ГЕРБ – подобряване на материалните условия в училищата и заплатите на учителите, обновяване на програмите и учебниците. Общото впечатление от програмата на социалистите обаче остава намерение за връщане на основната роля на централната власт в управлението на образованието.

Програмата на „Има такъв народ“ също се обявява за демонтиране на настоящия модел на финансиране на училищата. Не става ясно обаче точно каква е алтернативата, отвъд „който гарантира еднакъв старт в качеството на образованието“, и по тази причина не можем да коментираме по същество съдържанието ѝ. Спорно е предложението за въвеждане на мандатност на директорите – видно, мотивацията зад него е избягването на „срастване“ с поста и прокарване на път на млади специалисти към управленските позиции, но пък и създава риск от липса на конкретно познаване на учебното заведение от новите кандидати  директорите, постоянни ротации и политически назначения. Интересно е, че програмата на „Има такъв народ“ обръща специално внимание върху ролята на изпитите и външните оценявания, чиито потенциал на този етап определено не се ползва докрай.

   За разлика от досегашните, партийната програма на Движението за права и свободи е пределно обтекаема; що се отнася до образованието, тя споменава единствено, че пандемията е демонстрирала нуждата от модернизация на сферата. Тъй като липсват предложения как да се случи това – а нуждата от модернизация е очевидна – няма и особено поле за коментар.

Програмата на ВМРО, до голяма степен очаквано, разглежда образованието най-вече като инструмент за патриотично обучение. Конкретните предложения на партията до голяма степен се припокриват с вече разгледани по-горе – безплатни детски градини, повишаване на заплатите на учителите, изграждане на нови детски градини. Прави впечатление обаче настояването за опазване на училищата в малките населени места, въпреки хроничните им проблеми с финансирането, достъпа до добри преподаватели и постиженията на учениците. Акцент се поставя и върху професионалното образование, но и тук конкретиката се ограничава до „модернизация“.

   По-големи детайли могат да бъдат намерени в програмата на „Демократична България“. Най-видимо е намерението за увеличение на разходите за предучилищно и училищно образование до 4% от БВП, съчетано с въвеждането на механизми за оценка на качеството. И тук се обръща внимание върху осигуряването на равен достъп на всички ученици, както и на поставянето на фокус върху уменията и компетенциите на учениците. Основното поле за критика при мерките, предлагани от ДБ, е прекаленият фокус върху ролята на централната администрация в управлението на образованието и дългосрочното планиране, което често не дава оптимални резултати.

„Воля“ поставят дори по-високо разходната цел, до 5% от БВП. В тази програма моделът на финансиране се поставя под съмнение, но насоката на промяна е доста мъгливото „по-висока ефективност“, а конкретика липсва. Сред по-интересните теми в тази част от предложенията на партиите е провеждането на анализ на ролята на потребностите от професионално образование, както и по-широкото застъпване на дуалното образование, които определено биха били от помощ за подобряването на този клон на училищното образование.

Накрая, „Изправи се, Мутри вън“ предлага микс от почти всичко по-горе – 4,5% от БВП разходи за образование, повишаване на заплатите, анализ на делегираните бюджети, задържане на децата, модернизация на учебната среда, безплатни детски градини. Сред тези мерки оригинално е осигуряването на училищни автобуси, въпреки че тя е насочена не толкова към самото съдържание на образованието, колкото към подобряването на трафика в големите градове и достъпа до средищните училища в малките.

   Ако трябва да синтезираме казаното по-горе, в предизборните програми основните политически партии са почти синхронизирали посланията си по отношение на образованието. Най-радикалното предложение – премахването на делегираните бюджети – идва от социалистите, но то изглежда и като най-деструктивното от поставените на масата. При повечето от останалите става дума за постепенно подобрение на съществуващия модел, а присъствието на обвързване на финансирането с резултатите в много от тях определено е добре дошло. Някои теми обаче по-скоро липсват, а е полезно да бъдат споменавани с надеждата да станат част от дебата. Най-видимите сред тях са:

  • Повишаването на автономията на учителите в определянето на съдържанието, програмите и темпа на преподаване;
  • Намаляване на административната тежест върху преподавателите;
  • Реорганизация на училищната мрежа.

   Няма да се спираме в подробности около важността на тези елементи, а само ги маркираме в стила на предизборните програми. Със сигурност дебатът около управлението на публичното образование след изборите обаче само може да спечели от тяхното включване.

 

 


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още