"Фолксваген" ще прави батерии за автомобили в 6 големи завода в ЕС, България не е сред тях

Публикация   07:04     17 Март, 2021 /     akcent.bg   /     513

   Акциите на "Фолксваген" поскъпнаха с над 9% във вторник, ден след съобщението, че компанията ще открие 6 "гигазавода" за батерии за електромобили и че планира да удвои продажбите на такива модели през 2021 г. Пазарната оценка на германската корпорация наближи 150 млрд. долара.

  Вторият по големина производител на коли в света демонстрира, че прави завой към борба за водеща позиция - и отправя предизвикателство към американската "Тесла" - при електромобилите. Новите заводи, както и глобална мрежа от зарядни станции трябва да са готови на няколко етапа до 2030 г.

  Първият завод трябва да заработи през 2023 г. съвместно с шведската Northvolt в Хелефтьо, Североизточна Швеция. Две години по-късно - през 2025 г. - трябва да влезе в действие техен завод в германския град Залцгитер, но изцяло контролиран от германците.

  Следва обект през 2026 г. в Испания, Франция или Португалия през 2026 г. и още един през 2027 г. в Полша Чехия или Словакия. Още два завода трябва да се появят до 2030 г., но за тях не се споменават потенциалните държави. Щефан Вайл, премиер на Долна Саксония, побърза да заяви, че балтийският бряг на провинцията би бил идеално място, включително защото захранването от ветрогенератори ще се впише в "зелената" визия на компанията.

  Първите два завода вече са вписани във финансовите планове на "Фолксваген", но за останалите се води "задълбочена дискусия" и отговорите ще зависят от финансовите постижения на корпорацията.

   "Трансформацията ни ще бъде безпрецедентна. Е-мобилността стана основен бизнес за нас", каза Херберт Дийс, главен изпълнителен директор на събитие, в което участваха и колегите му от BP, Enel и Iberdrola.

   В партньорство с изброените компании Volkswagen планира да оперира до 2025 г. общо 18 хиляди станции за бързо зареждане на електромобили. Това е увеличение 5 пъти на тази мрежа. В инициативата ще бъдат вложени 400 милиона евро. "Ще направим така, че зареждането ще е лесно толкова, колкото да си напълниш резервоара", каза Дийс. До средата на десетилетието така би трябвало да се покрие една трета от нуждата за публични зарядни станции в Европа.

   Приблизително толкова (17 000) станции са планирани за Китай, а 3500 - за Северна Америка за същия период.

   На презентацията бяха показани планове за призматична акумулаторна клетка, която да се произвежда от 2023 г. Това е различен модел от този на Tesla, прилича на книга с твърди корици, но и в момента е по-скъпа. "Общо взето ще понижим цените на батерийни системи до под 100 евро за киловатчас. Това най-после ще направи е-мобилността достъпна и доминираща технология", каза Томас Шмал, член на борда на "Фолксваген". Това е цена, за която се смята, че прави електромобила наистина конкурентен на такъв с двигател с вътрешно горене.

  Компанията очевидно иска да ограничи зависимостта от доставки и производство в Азия, както и да има контрол в Европа над целия процес.

   Енергийните планове включват и възможност от електромобилите да се печели - когато са натрупали излишък от енергия от соларните си системи, те ще могат да захранват с нея мрежата вкъщи.

   През миналата година Volkswagen е произвел малко над 422 хиляди електромобила.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha