Вторник, 15 Октомври 2024

Само любимите на властта фирми участват в търга за магистралата Русе - Велико Търново

Само любимите на властта фирми участват в търга за магистралата Русе - Велико Търново
Публикация   24 Ян, 2021   /     akcent.bg   /     1363

Нито един чужд участник не подаде оферта в търг за над 1 милиард лева с еврофинансиране

   Само български компании подадоха оферти в търга за изграждането на 75 километра на магистралата от Русе до Велико Търново за над 1 милиард лева с европейско финансиране. Това стана ясно от съобщение на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в петък вечерта.

       Общото между всички тях е, че имат договори за доставчици с държавната компания "Автомагистрали". Това са набралите мощ фирми по времето на кабинетите "Борисов" - "Хидрострой“, "Автомагистрали Хемус", "Грома холд", "Европейски пътища", "ПСТ Груп",и други.

       Нито един чужд участник не се престраши да подаде оферта, въпреки че поръчката се финансира с европейски средства. Строежът на магистралата Русе - Велико Търново е вторият топ приоритет в пътното строителство на оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. след тунела под Шипка.

     Нещо повече, вече дори отсъстват и големи български строителни компании с опит в магистралното строителство, като например "Трейс груп" и "Геотехмин", които очевидно не желаят повече да са алиби на предварително определени победители.

      Поръчката ясно показва разделението в строителния бранш у нас, след като по времето на третия мандат на Борисов преразпределянето на държавните порции става по нова схема чрез договори за вътрешно възлагане на държавни фирми, които по неясен начин ги дават на определени фирми. На практика държавата се опитва да въведе "държавен капитализъм" в строителния бранш за "любимци", както коментират неофициално някои шефове на строителни фирми.

      Слабият интерес към търг за над 1 милиард лева и липсата на чужди компании обаче поставя под сериозен риск отпускането на европейските средства, предупреди правителствен източник пред Mediapool.

       Премиерът Бойко Борисов дори вече няма да има аргумент да контрира европейските лидери, че строим най-евтино и качествено в ЕС. Прогнозната цена за строителството на магистралата – от 15.6 млн.лв. продължава традицията на правителството за изравняване на цените на магистралното строителство у нас с европейските. Тази практика беше наложена с дадените от държавата милиардни поръчки на "Автомагистрали" с вътрешно възлагане. Участъкът от магистрала "Хемус" между Велико Търново и Търговище ще се строи на цена от 15.5 млн. лв.пътя Видин – Ботевград на цена от 15.7 млн. лв.км от държавната компания. Поръчката

       Обществената поръчка за изработване на технически проекти и строителството на първите 75.6 км от магистралата Русе - Велико Търновое разделена на две обособени позиции.

       В първата е участъкът от Русе до Бяла с дължината 40.24 км. Тази отсечка ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе и ще завършва непосредствено след пътния възел с първокласния път Русе-Велико Търново.

     Прогнозната стойност на поръчката е 536 391 000 лв. без ДДС(близо 16 млн. лв./км с ДДС.

    Срокът за строителството е 2120 календарни дни, което е над 5 години и 8 месеца.

     За този участък отворените предложения са четири. Те са на:- ДЗЗД "Хемус-16320", с участници "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали

- Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД;- ГБС - Инфраструктурно строителство" АД;

- "ХВП - Ябланица" ДЗЗД, в което влизат "Хидрострой" АД, "ВДХ" АД и "Пътстрой Бургас"” ЕООД;

- ДЗЗД "АМ Русе Търново" с участници "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД,

   На цялото трасе от близо 133 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново.

      Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела.

        Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза.

     Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето.

     След изработване на техническите проекти за трите участъка ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.

     Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти, посочват от АПИ.

        От пътната агенция се надяват, че с изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още