Вторник, 24 Декември 2024

"Фейсбук" е място за снимки на котки, не за смислен обществен дебат

Публикация   12 Дек, 2020   /     akcent.bg   /     737

    Социалните мрежи не са подходящи места за водене на значим обществен дебат; а в борбата с дезинформацията трябва да се прилагат ясни критерии и да има отпор и на дипломатическо ниво.

    Това коментираха експерти по време на заседание на специалната Комисия срещу външни намеси във всички демократични процеси в ЕС (INGE) на Европарламента.

   Пьотр Померанцев е изследовател в университета "Джонс Хопкинс" и Лондонската школа по икономика и автор на две книги, посветени на руската дезинформация и пропаганда: Nothing Is True and Everything Is Possible and This Is Not Propaganda.

Сега плурализмът преминава към поляризация, толкова радикална, че вече не съществува концепцията, че всички участници в дебата се опират на едни и същи факти.

Много съм окуражен от Плана за демокрацията на еврокомисар Вера Йоурова, посочи той.Това е структурираното мислене.

    Той препоръча надзор на частните компании, които са превзели публичната сфера, за да може онлайн дебатът да се върне към сфера, в която един човек наистина има един глас, вместо множество пропагандни акаунти да разпространяват в голям мащаб лъжливо или сеещо разделение съдържание.

    Веднъж даде ли се дефиниция на това що е то дезинформация, сочи Померанцев, ще може да се предприемат действия и на дипломатическо ниво. "Сега говорим за "руска намеса". Какво значи това? Нищо не значи. Веднъж дефинираме ли информационната агресия, можем да предприемем пропорционални дипломатически действия."
"Фейсбук" е място за снимки на котки, не е място, където да има публичен дебат.

         Пенсионерският проблем

Джеймс Бол, председателят на Бюрото за разследваща журналистика - организация с идеална цел, която прави разследвания в обществен интерес - припомни за "пенсионерския проблем": фактът, че е много трудно да се различи фейсбук акаунта на средния британски пенсионер от пропагандна регистрация, създадена единствено с цел да разпространява противоречиви послания. Хората споделят своите мнения, някои правят това по 14 часа дневно и редуват крайнодесни послания, носталгични спомени и снимки със сладките си внучета, отбеляза той.

    Според Бол най-важното е да се промени бизнес моделът на големите медии, които сега трябва да разчитат на възможно най-голям брой кликове на възможно най-ниска цена; да се увеличи количеството на качествената журналистика и да се демонстрират ползите от нея. Също така социалните мрежи да променят алгоритмите си така, че да не тласкат хората към максимална активност и да не превръщат обществения дебат в надвикване.


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha