Основният проблем според тях е, че глобалните доставки остават необичайно оскъдни – тенденция, която е малко вероятно да отшуми в близко бъдеще.
Въпреки че доставките на либийски петрол като цяло са възстановени, а добивът в Саудитска Арабия е на най-високите си нива от три десетилетия, предлагането на петрол едва покрива търсенето. Летният сезон в САЩ, когато автомобилният транспорт става по-интензивен, може да окаже допълнителен натиск върху цените.
От средата на февруари физическата цена на петрола – сумата която се плаща когато суровината се достави от производителя на купувача – до голяма степен надхвърля цената на петролните фючърси (ситуация, която в търговията с петрол е известна като “backwardation”).
„Очакваме доставките през 2012 г. да останат оскъдни“, прогнозират анализатори на Goldman Sachs в доклад, публикуван на 14 март. „Това ще повиши цената на сорта брент до 130 долара за барел през 2013 г.“, коментират те.
„Като се има предвид ограничения капацитет на страните от Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) и ниското ниво на запаси, рисковете за цената на петрола остават високи“, се посочва в доклада на Goldman Sachs.
„Играта е доста по-различна от тази, която наблюдавахме последния път, когато цената на петрола се повиши“, казва Робърт Бруска, главен икономист на FAO Economics.
Търсенето на петрол продължава да нараства, въпреки че в страни като Китай и Индия, потребителските цени са на рекордно високи нива. „Потреблението в тези страни се увеличава, тъй като стандартът на живот расте и все повече хора стават част от модерната икономика“, допълва той.
Геополитическите рискове също оказват влияние на повишаващите се цени на петрола, посочва Бруска.
„Саудитска арабия увеличава добива в опит да понижи цените до 100 долара. Не мисля обаче, че ще успеят, като се има предвид ситуацията в Близкия Изток. Ако нещо се случи и напрежението в региона нарасне, цената на петрола може да достигне астрономически стойности“, допълва той.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай