Четвъртък, 28 Ноември 2024

Законът за ВиК не предвижда увеличаване на цената на водата

Законът за ВиК не предвижда увеличаване на цената на водата
Публикация   11 Ноемв, 2020   /     akcent.bg   /     451

Регионалният министър коментира още, че над 1,7 млрд. лв. са предвидените средства за енергийна ефективност на жилищни сгради

   Проектът на Закон за водоснабдяване и канализация, който е публикуван за обществено обсъждане, не предвижда увеличаване на цената на водата. Нещо повече - в него са залегнали текстове за запазване на социалната й поносимост и че ще бъде въведено подпомагане за тези, които имат необходимост.

   Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова пред БТВ.

   За мен е необясним начинът, по който Мая Манолова изказва своето становище, законопроектът не предвижда увеличение на цената на водата – това е спекулация, каза Аврамова в отговор на въпрос. Тя напомни, че и към момента социалната поносимост е съществуващо положение. Изчислена е на база данни от НСИ при 2,8 куб. м вода на човек и 2,5% от средния доход на домакинствата за съответната област, обясни Аврамова.

   На въпрос за възможността за повишаване на цената на водата заради наличие на достъп до услугата министърът коментира, че текстът от закона е неправилно разбран. Тя обясни, че не се въвежда различна компонента над определената от КЕВР цена на водата, а ще има вътрешно преразпределение на начина на формирането й, което не променя крайната й стойност.

   В процедурата по обществено обсъждане на законопроекта вече са постъпили становища, предложения и коментари.

   Строителният бранш не спря работа въпреки пандемията - с усилията на хилядите работници, МРРБ, АПИ. Предвижда се движението в лявата тръба на тунел „Витиня“ да се пусне през януари 2021 г., когато ще бъде безопасно. Предизвикателство при него са били кухини между скалния масив и първичната облицовка, както и между първичната и вторичната облицовка. Конструктивната му устойчивост, установена при обследване, е била в такова състояние, че е бил обсъждан вариант за нов тунел.

    През пролетта на 2021 г. се очаква да бъде изцяло прокопан тунел „Железница“ на АМ „Струма“ и да започне направата на вентилация и други съпътстващи дейности. Срокът за завършването му 2022 г. За участъка през Кресненското дефиле текат процедури по Закона за обществените поръчки, за единия лот вече има избран изпълнител. Това е последният участък от магистралата, предстои да се изпълнят и екологични мерки.

  Хубавата новина е, че вече е пуснато движението по единия от участъците на АМ "Европа" с дължина 17 км - между Драгоман и Сливница. Завършен е 6 месеца предсрочно, каза още регионалният министър. През 2022 г. трябва да приключат строителните дейности в другия участък – от Драгоман до ГКПП „Калотина“, а трасето от Сливница до Северната скоростна тангента се процедира.

   В началото на декември трябва да бъде пуснато движението по затворения участък Лютидол – Ребърково от пътя Видин – Ботевград, за да се улесни придвижването на тежкотоварни автомобили.

   Продължава ремонтът на 12 км от АМ „Тракия“ в посока София. Ще бъдат ремонтирани общо 52 км, включително 40-километровия участък от Чирпан до Стара Загора, които имат нужда от сериозна рехабилитация, включително на пътната основа. Работата по тях ще започне в началото на 2021 г. Няма как да затворим цялата магистрала, ще се работи поетапно, каза Аврамова.

   Отсечки на АМ „Хемус“ са възложени на държавното дружество „Автомагистрали“. В първи и трети участък се строи усилено, във втори текат подготвителни дейности. Продължава поетапната работа по четвърти, пети и шести участък до Велико Търново, както и след него – до новата отсечка от Буховци до Белокопитово. Аврамова напомни, че „Автомагистрали“ ЕАД е държавно дружество и възлагането е по реда на Закона за обществените поръчки. Държавната компания е натрупала опит и компетенции.

   На въпрос за критиките на президента Румен Радев към „Автомагистрали“, министърът коментира, че в последно време държавата се тресе освен от пандемична криза, и от предизборни изказвания. Тя определи твърдението на президента като спекулативно и допълни, че не знае да е поискал информация за дружеството.

   Само преди десетина дни от народен представител беше поискана и е представена информация кои обекти са възложени от Агенция „Пътна инфраструктура“ на „Автомагистрали“ и колко рамкови договора с външни партньори са сключени от дружеството за доставки на материали и за услуги - 405. Ако дружеството имаше 5 или 10 договора, бих се притеснила, че се дава приоритет на определени фирми, посочи Аврамова.

   Ако президентът Радев посочи конкретен участък, конкретен обект и конкретно некачествено изпълнено действие от която и да е строителна фирма, аз съм първата, която ще вземе мерки за санкциониране й, както и на фирма, изпълняваща строителния надзор, добави министърът.

   Регионалният министър коментира още, че над 1,7 млрд. лв. са предвидените средства за енергийна ефективност на жилищни сгради в стълба „Зелена България“ на Националния план за възстановяване и устойчивост. Ще има съфинансиране, но се обсъждат 4 механизма, по които то да бъде осигурено, така че гражданите да не заплащат директно от джоба си при санирането на жилищната сграда, каза Аврамова. Тя напомни за затрудненията да се организират собствениците на жилища да се включат в Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради. Знаем, че дори един да не се съгласи да даде средства, програмата ще бъде блокирана, а това не е нашата цел, заяви министърът.

   Един от разработваните от екипа на вицепремиера Томислав Дончев варианти за съфинансиране е създаването на национален фонд за декарбонизация с различни източници на финансиране. Той не е окончателен. Четирите варианта още се коментират, ще бъде обявен този, на който се спира правителството като решение. Търсят се три ефекта от изпълнението на мерките – социален, икономически в условията на криза и екологичен.

Тагове : Закон , ВиК ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още