Строим най-дългия ж.п. тунел на Балканите по жп линията Елин Пелин – Костенец.

Строим най-дългия ж.п. тунел на Балканите по жп линията Елин Пелин – Костенец.
Публикация   07:32     09 Септ, 2020 /     akcent.bg   /     1982

Магистралата Велико Търново - Русе е посочена като втори приоритет в разработваната в момента програма

   Изграждането на тунела под Шипка е новият топ приоритет на кабинета, заменяйки довършването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Изграждането на сложния участък през дефилето дори отстъпва на трета позиция в новата оперативна програма "Транспортна свързаност", която ще се реализира през следващия програмен период 2021 - 2027 г

         Магистралата Велико Търново - Русе е посочена като втори приоритет в разработваната в момента програма. Засега тя не е окончателна и преговорите с Европейската комисия по нея продължават, каза в петък Галина Василева, ръководител на управляващия орган на оперативна програма "Транспорт", на пресконференция в Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

  Следващия месец започва изграждането на най-дългия тунел на Балканите по жп линията Елин Пелин – Костенец.

   В тунела влаковете ще могат да се движат със скорост 160 км/час, съобщи генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ инж. Красимир Папукчийски. По думите му през следващия програмен период България ще получи 730 млн. евро за изграждане на ж.п. линии и гари. Железопътният транспорт единствен работи в направление екология. Изключително важно е намерението на Европейската комисия за обявяване на 2021 г за „Европейска година на жп транспорта“, обяви инж. Папукчийски като подчерта, че в следващия програмен период жп транспортът е приоритет. 2 млрд евро е от общия бюджет на новата програма "Транспортна свързаност”, от които 730 млн евро са за ж.п. проекти на НКЖИ.

Акцентите на новата оперативна програма са транспортната свързаност, подобряване на връзките между отделните видове транспорт - с летище, пристанище и развитие на Северна България чрез пътни проекти и изграждане на жп възли, заяви инж.Галина Василева, която е ръководител на Управляващия орган на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“.

По сегашната оперативна програма двата големи проектa за модернизацията на жп участъците Елин Пелин – Костенец и Пловдив- Бургас е постигнат значителен напредък след средата на 2019 г, съобщи тя. Всички основни договори по тях вече са подписани и се изпълняват.

Предвижда се първа фаза на проекта „Елин Пелин -Костенец“ да се изпълни в сегашния програмен период. Следващата фаза е предвидена да се изпълнява през следващия програмен период.

Поради невъзможност ресурсът да бъде усвоен в сегашния програмен период се подготвя съществена промяна на Оперативната програма. Затова като допълващ е включен проектът за модернизация на жп линията Волуяк-Драгоман, който ще бъде завършен до 2023 г.

По механизма за „Свързана Европа“ от наличния бюджет за България от 406 млн.евро европейско финансиране, 87% или 350 млн. евро са за проекти, които НКЖИ изпълнява в момента.

     Допълнително в началото на тази година бяха договорени още 30 млн.евро

за пет по-малки проекта, с които НКЖИ кандидатства наравно с другите държави членки от общия пакет за „Свързана Европа“.

Основните заложени приоритети са завършване на направлението Волуяк-Драгоман,границата, започване на жп връзката между София и Северна Македония. Има готовност да бъде започнат жп участъкът Перник-Радомир. Трети приоритет е изграждането на съоръженията по жп линията Карнобат – Синдел, която е изключително натоварена.

В новата оперативна програма са включени също изграждане на съоръжения, иновации, модернизация на гаровите комплекси.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha