Правителството възложи на Държавния резерв поредната съмнителна сделка по осигуряване на запаси от дизел
На фона на ценовите рекорди при горивата държавата изненадващо реши да обнови запасите си от дизел. Правителството вчера даде съгласие агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" да освободи неуточнено количество от съществуващия дизел и на негово място да закупи нов с цел гарантиране качеството на резервите. Сделката се извършва, преди да е приета задължителната по закон годишна програма за обновяване на запасите, и за пореден път повдига въпроси около случващото се в Държавния резерв.
Правителственото прессъобщение за обновяването на дизеловите запаси е лаконично, а никой от кабинета не даде разяснения по него. От него става ясен само видът на горивото за обновяване - дизелово гориво клас Е, и законовото основание за това - Законът за задължителни запаси от нефт и нефтопродукти. Количества не са обявени, макар че в тях няма нищо тайно. Поддържането на минимални нива горива по този закон е общоевропейско изискване и изпълнението му се следи ежемесечно за разлика от военновременния резерв, който е секретен.
От съобщението обаче се разбира друг важен детайл - агенцията е натоварена да обнови дизеловото гориво, което се произвежда през зимния сезон (октомври-април). Само преди дни от "ЛУКойл България" обясниха, че зимният дизел е по-скъп от стандартния, защото съдържа добавка срещу замръзване. От компанията добавиха, че този дизел обикновено се използва до края на февруари и след изтичането на този срок цената на дизела би следвало да падне. Според кабинета обаче този вид зимно гориво може да се използва целогодишно. "Обновяването на запасите ще гарантира наличието на гориво с необходимите качествени показатели, което да се използва в случай на затруднения в доставките на нефт и нефтопродукти или при други кризисни ситуации", пише в правителственото съобщение.
Сделката е странна и на фона на останалите изисквания към обновяването на резервите. По закон запасите, поддържани от агенцията, се обявяват на базата на годишна програма, приета от Министерския съвет. Самата програма се приема от кабинета след 31 март. Тази дата е застопорена в закона, защото към нея се изчислява среднодневното потребление на горива за предходната година. Месец март още не е приключил и няма данни среднодневното потребление да е преизчислено. В правителствената информационна система отсъства и приета годишна програма за запасите в агенцията. Миналата година програмата бе приета едва през юли, като вносител бе вътрешният министър Цветан Цветанов като ресорен вицепремиер. В нея обновяване на дизелови запаси не фигурира. За обновяване в програмата са посочени само запасите на агенцията от бензин - всичките налични 39 565 тона. Агенцията ги обнови с четири обществени поръчки от юли 2011 г. до края на годината, насред разгара с кризата с лиценза на "ЛУКойл България". Цената по сделките е 128.79 млн. лв.
Не е ясно на какви цени са били пласирани количествата стар бензин, на чието място е купен новият. Освобождаването на остарели резерви от агенцията става през стоковите тържища, като контролът върху тези сделки е труден. Налична публична информация за постигнати резултати от тези сделки няма. Години наред съществуват съмнения, че Държавният резерв се източва чрез продажбата на стари запаси на изкуствено занижени цени и закупуване на нови при завишени
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай