Повечето служители - съкратени, събитията - отложени по няколко пъти, други отменени напълно, а бизнесплановете зачеркнати. Такава картина рисуват организаторите на изложения и собствениците на изложбени площи след като бизнесът секна напълно с въвеждането на извънредното положение заради заразата от COVID-19 в средата на март.
Дейността е разрешена отново едва от десетина дни - от 30 май, при това с изричното условие при събития да се ползва едва 30% от капацитета на залите. След 15 юни се очаква той да бъде повишен на 50%, а всички в този бизнес се надяват от септември всичко да е постарому, за да могат да свият загубите за годината. За печалба никой дори не мечтае.
Разхлабването на мерките не стимулира дигитализиране на този бизнес, а и опитите, не само в България, в тази посока не са особено резултатни, макар че виртуалната реалност със сигурност частично ще навлезе и в този сектор.
Много са бизнесите, които смятат, че тъкмо те са най-силно засегнати от кризата с коронавируса и отгоре на всичкото популярната правителствена мярка 60/40 не може да се приложи за тях. Така мислят и собствениците на зали за изложения и конференции и организаторите на такива събития.
"Това е един от най-засегнатите сектори, заедно с ресторантьорския, защото са дейности, които по никакъв начин не можеха да се провеждат. При магазините може да е паднал оборотът, а тук е нула - като отрязано с нож", казва Емил Коралов, издател на DiVino, а също организатор на винени изложения, сред които DiVino taste и Discover.Vino World. Допълва, че бизнес плановете на бранша са тотално провалени за тази година и в момента се опитват да спасяват положението съвсем сами. "Не смятам, че помощта от държавата трябва да бъде грандиозна, но облекчения не е лошо да бъдат измислени - отлагане на данъци, например, биха помогнали", посочва той.
Въпросът е да има разбиране и да се отложат разходи.
Емил Коралов разказва, че за пръв път тази година е имало план най-добрите български 50 вина да бъдат наградени на специално събитие, в което има дегустации и купон, но събитието отпаднало. "Не можахме да му намерим място в календара, а не може да се разтегля до безкрай срокът на провеждането, защото част от наградените вина започват да се изчерпват и няма да можем да осигурим дегустацията", обяснява той.
Под въпрос е и два пъти отлаганото изложение за чуждестранни вина (Discover.Vino World 2020), което засега е насрочено за юли макар обичайно да се провежда април или началото на май. Обяснява, че местенето на събития е "супер голям проблем", защото всеки се опитва да остане в рамките на годината, за което са на разположение 2-3 месеца през есента, а големите площи за събития в София не са чак толкова много. Всичко това върви ръка за ръка със загубите - част от спонсорите оттеглят подкрепата си, част от изложителите се отказват.
Определя изискванията за 30% от капацитета, а след 15 юни - 50%, за "много разтегливо понятие", тъй като няма дефиниция за капацитет и е много по-добре, ако се създаде някаква система на единица площ - 1 човек на кв. м, например.
Около 30% от пролетните събития са успели да намерят дати за есента, някои са се отказали, а други направо са пренасочили за 2021 г., разказва Калоян Тодоров. Смята, че част от отложените международните събития няма да се върнат скоро, защото при тях изборът за пътуване в чужбина не е само личен, но и корпоративен.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай