Неделя, 22 Декември 2024

Държавата вероятно ще даде жп поръчка за 200 млн. лв. на фирми на Ковачки

 Държавата вероятно ще даде жп поръчка за 200 млн. лв. на фирми на Ковачки
Публикация   04 Май, 2020   /     akcent.bg   /     1052

КЗК и ВАС върнаха обединението му в търга и въпреки по-високата цена то почти сигурно ще ремонтира линията София - Волуяк

    В следващите двайсетина дни Национална компания "Железопътна инфраструктура" трябва да вземе решение дали да подпише два договора на обща стойност около 250 млн. лв. без ДДС със свързани с Христо Ковачки компании. Става въпрос за строителството и сигнализацията на "коловозно развитие на Централна гара София и жп участък Централна гара София - Волуяк".

   Проектите са по Механизма за свързана Европа. Ковачки вече спечели търга за системите за сигнализацията на София - Волуяк през "Атоменергоремонт" като част от консорциум е "ИРТМС КА Волуяк". Предложената цена беше 48 млн. лв. без ДДС, или точно колкото беше и прогнозната стойност на проекта. Договорът обаче не е подписан все още, тъй като сигнализацията е зависима от търга за строителството, който в момента е на финалната права.

  Той е с индикативна стойност 170 млн. лв. без ДДС, като първоначално за изпълнител НКЖИ избра испанско-полското обединения Comsa - Trakcja с предложена цена 189.9 млн. лв. без ДДС и комплексна оценка 94.74 точки. След няколко пируета по обжалването на процедурата в Комисията за защита на конкуренцията и във Върховния административен съд, станало запазена марка, кандидатът, свързан с Ковачки - "ЗГОП България", без изненада успя да се върне в надпреварата. При отварянето на ценовото му предложение, състояло се на 24 април, е станало ясно, че предложената цена от кандидата, свързан с Ковачки, е с 10 млн. лв. по-висока от избрания първи - 199.8 млн. лв. без ДДC.

   Въпреки това обаче от НКЖИ неофициално коментираха пред "Капитал", че техническата оферта на въпросния кандидат "ЗГOΠ Бългapия" е по-добра, тъй като консорциумът бил предложил по-добро време за прекъсване на движението например. Така той по всяка вероятност ще е класираният на първо място изпълнител, ако няма грешки в ценовата оферта. Или Ковачки има голям шанс да получи и двата търга.

   Единственото, което може да спре НКЖИ от подписването на договорите, е липсата на средства, тъй като офертата е над индикативната, като и без това НКЖИ трябва да осигури минимум 45-50 млн. лв. дофинансиране на проекта, като предстоят разговори с Министерството на финансите. Тоест пътищата са два: или свързаните с Христо Ковачки компании ще получат два договора за жп строителство и сигнализация за близо 250 млн. лв., или търгът ще бъде прекратен, тъй като ще бъде финансово необезпечен.

         Къде е скрит Ковачки

  През последните няколко години Христо Ковачки през свързани компании, демонстрира интерес към жп търговете, без да участва пряко, като това разказаха няколко източника на "Капитал".

   В обединението "ЗГОП Бългapия" участват "Тодини България" OOД и "Стопанско дружество ЗГОП" AД. Управител на "Тодини България" е Камелия Таскова. Преди около 10 години регионален сайт съобщава за нея, че е зам.-председател на местната структура на партия ЛИДЕР, а през 2011 г. е била преброител на общото събрание на "Топлофикация - Враца". По това време член на съвета на директорите е Кремен Георгиев, който допреди половин година беше изпълнителен директор на "Топлофикация - София" и е смятан за доверен човек на Ковачки. Сега Таскова управлява и един от търговците на ток от групата на Ковачки - "Хидро пауър ютилитис".

   "Тодини България" е регистрирана на ул. "Леге" 5, ет. 2. На същия адрес е регистрирана и СА.И.Е. - компания, участваща в обединението "Интоса ЕПВ" - кандидат за лот 1 на жп отсечката Елин Пелин - Костенец, отпаднал на ниво обжалване във ВАС. Собственик на СА.И.Е. е Петър Доганджийски, който е и в борда на директорите на ТЕЦ "Бобов дол". Преди негов съдружник в компанията е Емил Аргиров, който преди пет години беше водач на листата за общински съветници в София на Български демократичен център (преди това партията на Ковачки ЛИДЕР).

  С друго обединение - "Интоса ЕПК" - кандидатствало за лот 3 на жп отсечката Елин Пелин - Костенец, вместо СА.И.Е. участваше "Енергоинвест инженеринг" - собственост на свързаната с Ковачки "Топлофикация - Враца".

      Пируетите по обжалването

  Търгът за София - Волуяк е един от примерите за оформилия се нов проблем с големите търгове на НКЖИ. Поръчки за стотици милиони, финансирани от европейските фондове, на които разчиташе железницата за модернизацията си, се превърнаха в апетитни хапки за добре познати местни компании. Сред тях са "Водстрой", "Джи Пи груп" и свързани с Христо Ковачки фирми.

  Сюжетът сега е малко по-различен от зората на еврофондовете, като сега с по-голяма роля са не НКЖИ, а КЗК и съдът. Това разказаха преди време няколко източника на "Капитал", включително и от самата инфраструктурна компания. Веднъж отстранени от процедурите, въпросните фирми биват връщани от КЗК, измествайки чуждестранните участници, избирани на първо място.

   Силно присъствие в тази нова реалност има Красимир Зафиров, който стана член на КЗК през 2016 г. от квотата на партията на Ковачки. Той води проучването при три от решенията на КЗК, всички засягащи интересите на кандидати, свързани с Ковачки, включително и по обжалването за София - Волуяк.

   Процедурата за модернизация на трасето е открита още през ноември 2017 г. Кандидатите бяха четири, но първоначално само на два от тях бяха отворени ценовите оферти - гръцката TERNA и испанско-полският консорциум Comsa - Trakcja, избран за победител.

   Другите два участника - обединението, свързано с Ковачки, "ЗГОП България" и ВДХ (преди "Водстрой 98"), са отстранени, тъй като не покриват изискванията. Едно от тях е за минимален оборот 88 млн. лв. за последните три години, като обединението на Ковачки е посочило 27.8 млн. лв. Наблюдаващ проучването е Красимир Зафиров, станал член на КЗК по предложение на партията на Ковачки.

  КЗК приема аргументите на отстранения кандидат, който е заявил, че ще се ползва от трето лице, което обаче не е посочил. Тоест НКЖИ е трябвало да положи повече усилия да разбере откъде идва финансовият гръб на дружеството. Според КЗК жп компанията не е обърнала внимание на настъпила съществена промяна при един от членовете в обединението. На 21 декември 2018 г. е изпратено писмо до комисията, обясняващо за промяна в размера на капитала и промяна в състава на представляващите лица на ЗГОП АД, Нови Сад, като това не е взето предвид от НКЖИ, а е трябвало, тъй като там именно се разкривало и третото лице с капацитет - казахстанската "Интегра констракшънс КЗ".

   ВДХ също беше върната в конкурса, но се препъна във ВАС, но връщането на Ковачки беше потвърдено от съда и така се стигна до настоящото отваряне на офертата.

Тагове : БДЖ , Ковачки ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha