Рамазан под блокада - не това е мечтата на мюсюлманите, които се готвят за започващия тази вечер свещен месец. Действителността в света обаче не позволява друго.
Заради коронавируса месецът на пост през деня и празнуване и молитви след залез ще изглежда различно - правилата за социално дистанциране и полицейският час не предполагат големи събирания или поне ги ограничават.
Събуждането преди изгрев (за яденето сухур) и вечерята ифтар след залез често са събитие, събиращо много хора. Това важи особено силно за бедните - те често разчитат на джамиите, които дават ифтар. Нито светските, нито религиозните власти в повечето мюсюлмански държави в момента репоръчват големи събирания; добре е ифтар и сухур да се ограничат само до тесен семеен кръг или най-добре хората да се хранят сами.
Вечер базарите, предлагащи храни и напитки, кипят от живот. В Югоизточна Азия - Малайзия, Бруней и Сингапур например - те са забранени. Дебат сам по себе си предизвика и въпросът дали постенето е добро решение в тази ситуация - особено за хората със симптоми. Духовенството същевременно дава да се разбере, че Коранът недвусмислено поставя границите кой и как може да не пости; който пропусне сега, трябва да "навакса" в годината до следващия рамазан. Възрастните, тежко болните, бременните и кърмещите жени могат и напълно да пропуснат.
Саудитска Арабия и Пакинстан наложиха частични ограничения и на груповите молитви (във втория случай е нужно разстояние от 2 метра между хората), Иран призова те да бъдат избягвани. В Малайзия джамиите на практика са затворени до 31 май. В Египет пък не са разрешени никакви дейности за рамазан.
В Египет например дейностите за Рамазан са забранени. В Обединените арабски емирства няма да се отмени вечерният час, който действа от 26 март. Сред най-тежките обаче са ограничения в Турция - четиридневна карантина в началото на свещения месец.
На много места религиозните общности препоръчват онлайн молитви и събирания на близки.
Рамазан завършва с т. нар. ейд ал фитр, известен на български с турското име рамазан байрам, официален празник в повечето мюсюлмански страни. Все още е твърде рано обаче да се говори дали и как ще може да се празнува от мюсюлманите по начин, различен от препоръчителния в момента - у дома.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай