Ако се възстановят до 21-ви април учебните занятия, отучването ще бъде минимално. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в интервю за предаването „Тази събота“ по БиТиВи
„В изпитите няма да бъде включен материал, който не е преподаван. Можем да спрем до края на първия срок и да се въздържим от това, което е преподадено дистанционно, но това не значи, че този материал, който е в момента, не трябва да го изучават децата. Изпитите мерят няколко години натрупани знания и умения. Изпитите ще трябва да се замерят и с вътрешно оценяване по всеки предмет и годишни оценки ще бъдат поставени. Външното оценяване, което не влияе върху по-нататъшното продължаване на образованието, не бива да притесняват децата и родителите повече от едно вътрешно оценяване. Мен ме притеснява, че има притеснение по отношение на външното оценяване. То има за цел да покаже реалните резултати на децата и да даде възможност да се направи анализ и да се предложи обучение за преодоляване на образователните трудности. Всички деца, които не са били ефективно обхванати в дистанционната форма на обучение или нямат достатъчно резултати, ще могат да бъдат включени в този проект“, посочи министърът.
„Отсега трябва да си създадем нагласи, че има вероятно учебната година да бъде удължена за сметка на месец юни и може би малко от юли. Ако се възстановят до 21-ви април учебните занятия, отучването ще бъде минимално. Ако не стане, ще навлезем в юни и малко от септември. Детските градини също трябва да си направят тази нагласа. Трябва да предложим повече летни занимални. Ще поработим малко по-повече, за да компенсираме това, което се случва“, добави Вълчев.
По думите му вероятно ще има малко изместване на изпитните кампании за 4-и, 7-и, 10-и и 12-и клас. „Една – две или три седмици могат да се изместят. Проблемът е при 12-и клас, защото е обвързан с кандидатстване във висши училища и там трябва да се съгласува с висшите училища в европейските страни. Имаме интензивна комуникация с колегите министри на образованието. Засега всички се въздържат от решения в тази посока. Не бива да се прибързва и нищо не налага това. Всички имаме нагласа, че карантината може да продължи и всички родители трябва да имат нагласата, че през месец юни няма да ходят на туризъм.
Годината няма да е нулева. Имаше такъв шанс, ако не бяхме стартирали с електронното обучение и ако карантината продължи до края на учебната година. При обявяване на извънредното положение беше минат около 60% от материала за годината“, допълни той.
„Ще бъдат направени матурите във всички страни. Те няма да бъдат по дистанционен начин, защото няма да има равнопоставена среда. Ще има време и за баловете. Безотговорно е в момента да правим планове в хоризонт два – три месеца в тази толкова непредвидима среда“, каза още той. По думите му се намираме в ситуация на неочакван експеримент, но оценката е по-скоро много добра, защото голяма част от децата са се включили ефективно в дистанционното обучение. Той благодаря на родителите, учителите и учителите в детските градини, които са реагирали много добре на ситуацията. „Надявам се, че ще имаме време до юли месец да бъде компенсирано частично това, което е за 5 и 6-годишните в детските градини. Трябва да променим изпитите към мерене на интелигентност, а не заучаване. Трябва да направим този преход и да кажем на децата, че е важно да четат и да бъдат знаещи хора, а не само да заучават. Не трябва да се фиксираме толкова върху изпитите. Децата трябва да бъдат личности, а не да имат оценки“, каза още той.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай