Товарните кораби подминават Китай, а щетите за търговията растат

 Товарните кораби подминават Китай, а щетите за търговията растат
Публикация   16 Фев, 2020   /     akcent.bg   /     552

   Февруари 2020 г. ще бъде запомнен като период на историческо прекъсване на веригите за доставки в световен мащаб, пише Блумбърг.

  Заради епидемията от коронавирус стотици кораби, които товарят най-разнообразни стоки, включително техника, облекла и играчки,на китайските мегапристанища, подминават азиатската страна. Тези пътувания без товар са част от по-широката криза корабоплаването, която засяга още доставките на петрол и природен газ, както и на стоки от първа необходимост.

  Безпрецедентното затваряне на редица предприятия в Китай оказва сериозен натиск върху глобалната търговия, тъй като около 90% от стоките по света се превозват по море, а в Китай се намират 7 от 10-те най-натоварени пристанища за контейнери.

  „Всички знаци показват, че има сериозни сътресения на световната верига за доставки, както и на глобалната търговия на стоки“, коментира Керълайн Бейн, анализатори в Capital Economics. „За някои продукти нещата ще станат още по-лоши в данните за февруари“, добавя той.

  Дори и на най-основно ниво, компания за морски превози изпитват огромни трудности при придобиването и попълването на необходимата документация за товарните превози, които преминават през Китай.

  Цялата тази ситуация се дължи на епидемията от коронавирус, известен вече с името COVID-19, които остави стотици милиони китайци извън работните им места, забавяйки значително продуктивността на най-бързо растящата водеща икономика в света.

   Товарните кораби, които рутинно превозват контейнери със стоки на стойност стотици милиони долари, са в центъра на тази криза. Броят на т. нар „празни плавания“(blank sailing), при които корабите не взимат планиран товар от пристанище, е скочил значително от началото на епидемията. Nай-големият превозвач на контейнери в света AP Moller-Maersk e регистрирал 27 подобни пътувания от 31 януари насам, сочат данни, публикувани на уебстраницата на компанията.

  Производителят на детски играчки Hasbro заяви тази седмица, че коронавируса нарушава търговските му операции в Китай, което се превръща в допълнителен стимул за диверсификацията на веригата на доставки на компанията, която започна да търси алтернативни на фона на търговската война между Вашингтон и Пекин.

  Ефектът от ниската активност на пристанищата в Китай се отразява и на страните, които използват азиатски контейнери. В Канада вече се наблюдава недостиг на прани контейнери, коментира Грег Нортей, говорител на индустриалната група Pulse Canada.

  Засегнати от епидемията са и редица компании от автомобилния сектор. Миналата седмица Hyundai преустанови работата в заводите си в Южна Корея заради срив на веригата за доставки на автомобилни части. Fiat Chrysler заяви, че временно спира производството в завода си в Сърбия заради липсата на компоненти, които се доставят от Китай.

  Проблемите на доставчиците на готова продукция се усещат и на енергийните и стоковите пазари.

  Производителите на петрол от Западна Африка, Латинска Америка и Северно море отчитат по-слабо търсене от Китай, докато някой от клиентите на саудитският петрол са заявили, че ще поръчат по-малко от обичайното барели през март.

  Отгоре на всичко, превозвачите на сухи насипни товари, включително въглища и желязна руда понесоха допълнителни щети, след като епидемията от коронавируса забави възстановяването на търсенето след Лунната Нова година. Заради забавянето гигантските товарни кораби, превозващи двете стоки, изкарват по по-малко от 2500 долара на ден, което не е достатъчно дори за изплащането на заплатите на екипажа.

  „Очевидно е че търсенето е изгубено, и то трудно ще бъде възстановено“, коментира Фроде Моркедал от Clarksons Platou Securities. „Не можете да разтоварите корабите си и не можете да ги натоварвате толкова бързо, колкото ви се иска, така че това се отразява на цялата глобална верига за доставки“, добавя той.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още