Февруари 2020 г. ще бъде запомнен като период на историческо прекъсване на веригите за доставки в световен мащаб, пише Блумбърг.
Заради епидемията от коронавирус стотици кораби, които товарят най-разнообразни стоки, включително техника, облекла и играчки,на китайските мегапристанища, подминават азиатската страна. Тези пътувания без товар са част от по-широката криза корабоплаването, която засяга още доставките на петрол и природен газ, както и на стоки от първа необходимост.
Безпрецедентното затваряне на редица предприятия в Китай оказва сериозен натиск върху глобалната търговия, тъй като около 90% от стоките по света се превозват по море, а в Китай се намират 7 от 10-те най-натоварени пристанища за контейнери.
„Всички знаци показват, че има сериозни сътресения на световната верига за доставки, както и на глобалната търговия на стоки“, коментира Керълайн Бейн, анализатори в Capital Economics. „За някои продукти нещата ще станат още по-лоши в данните за февруари“, добавя той.
Дори и на най-основно ниво, компания за морски превози изпитват огромни трудности при придобиването и попълването на необходимата документация за товарните превози, които преминават през Китай.
Цялата тази ситуация се дължи на епидемията от коронавирус, известен вече с името COVID-19, които остави стотици милиони китайци извън работните им места, забавяйки значително продуктивността на най-бързо растящата водеща икономика в света.
Товарните кораби, които рутинно превозват контейнери със стоки на стойност стотици милиони долари, са в центъра на тази криза. Броят на т. нар „празни плавания“(blank sailing), при които корабите не взимат планиран товар от пристанище, е скочил значително от началото на епидемията. Nай-големият превозвач на контейнери в света AP Moller-Maersk e регистрирал 27 подобни пътувания от 31 януари насам, сочат данни, публикувани на уебстраницата на компанията.
Производителят на детски играчки Hasbro заяви тази седмица, че коронавируса нарушава търговските му операции в Китай, което се превръща в допълнителен стимул за диверсификацията на веригата на доставки на компанията, която започна да търси алтернативни на фона на търговската война между Вашингтон и Пекин.
Ефектът от ниската активност на пристанищата в Китай се отразява и на страните, които използват азиатски контейнери. В Канада вече се наблюдава недостиг на прани контейнери, коментира Грег Нортей, говорител на индустриалната група Pulse Canada.
Засегнати от епидемията са и редица компании от автомобилния сектор. Миналата седмица Hyundai преустанови работата в заводите си в Южна Корея заради срив на веригата за доставки на автомобилни части. Fiat Chrysler заяви, че временно спира производството в завода си в Сърбия заради липсата на компоненти, които се доставят от Китай.
Проблемите на доставчиците на готова продукция се усещат и на енергийните и стоковите пазари.
Производителите на петрол от Западна Африка, Латинска Америка и Северно море отчитат по-слабо търсене от Китай, докато някой от клиентите на саудитският петрол са заявили, че ще поръчат по-малко от обичайното барели през март.
Отгоре на всичко, превозвачите на сухи насипни товари, включително въглища и желязна руда понесоха допълнителни щети, след като епидемията от коронавируса забави възстановяването на търсенето след Лунната Нова година. Заради забавянето гигантските товарни кораби, превозващи двете стоки, изкарват по по-малко от 2500 долара на ден, което не е достатъчно дори за изплащането на заплатите на екипажа.
„Очевидно е че търсенето е изгубено, и то трудно ще бъде възстановено“, коментира Фроде Моркедал от Clarksons Platou Securities. „Не можете да разтоварите корабите си и не можете да ги натоварвате толкова бързо, колкото ви се иска, така че това се отразява на цялата глобална верига за доставки“, добавя той.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай