52% от българските младежи на възраст 14-19 г. са били изложени на съдържание с агресия и насилие онлайн, според национално представително проучване, част от националната кампания „Намери друг начин“, която има за цел да насърчи критичното мислене и гражданската активност сред младите хора. Около 30% от тях са попаднали на такова съдържание по случайност, показва проучването.
Проучването е проведено сред 1018 респонденти на възраст 14-19 г. чрез персонално интервю, в периода април–юни 2019 г. В рамките на кампанията, в периода септември–октомври 2019 г. са проведени и пет фокус групи с по 10 младежи на възраст 14-18 г. (8-12 клас) и 3 фокус групи с учители, които преподават на ученици в тази възраст, в Пловдив, Враца, Кюстендил, София-град, както и с членове на Младежки панел към Националния център за безопасен интернет.
Между 12% и 16% от младежите одобряват онлайн съдържание, демонстриращо омраза или агресия. Данните показват, че пасивното и безкритично „консумиране“ на такъв тип съдържание е свързано с по-високи равнища на одобрение сред младежите на призивите за насилие или крайни действия. Тези послания изместват фокуса от търсенето на решения на действителни обществени проблеми, като водят до противопоставяне и поляризиране на общественото мнение, без обективна и базирана на факти дискусия.
Кампанията се финансира по Програма за овластяване на гражданското общество към Фонд „Вътрешна сигурност“ на Генерална дирекция „Миграция и вътрешни работи“ на Европейската комисия и ще продължи през 2020 година. Изпълнява се от комуникационна агенция Intelday Solutions в партньорство с Център за изследване на демокрацията и Фондация „Приложни изследвания и комуникации“.
Чрез серия от видеа и креативно съдържание в социалните медии, поднесено по ангажиращ за младата аудитория начин, както и чрез практически обучения с учители, кампанията цели да развие необходимите умения на младите хора за оценка на информация и разпознаване на крайно съдържание онлайн, а също и социалните им умения и емоционална интелигентност, така че да общуват по-ефективно и пълноценно помежду си въпреки различията си и да дискутират градивно и аргументирано.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай