Банковият сектор се представи съвсем прилично през 2019 г. и очакванията са в края на януари да отчете рекордно високи резултати. Това загатват и данните на Българската народна банка към края на ноември миналата година. Те показват, че печалбата на кредитните институции расте с 4% на годишна база и достига 1.5 млрд. лв., а само нетният доход от такси и комисиони е 1 млрд. лева.
За нещастие на потребителите започна с поредна вълна от увеличение на таксите и комисионите за банковите услуги. Всъщност за някои институции това е трето увеличение от октомври 2019 г. насам. Макар и с малко, в следващите седмици някои банки увеличават таксите за най-масовите си услуги. Например за поддържането на сметка и за тегленето от банкомат, както и за други вътрешнобанкови и междубанкови операции. Експертите пресмятат, че средно с 12 лева годишно ще се повиши таксата за обслужване на разплащателна сметка.
Обяснението за тази динамика е лесно - от 15 декември действат промените на европейско равнище, според които трансграничните преводи в евро поевтиняват. Тоест - таксите, начислявани от доставчика на платежни услуги (в случая банките) за трансгранични преводи, трябва да бъдат равни на таксите, начислявани при националните плащания.
Солени глоби
Тези изменения бяха отразени и в законопроект за промени в Закона за платежните услуги и платежните системи, който вече бе приет на първо четене от Народното събрание. В него бе записано, че банките, които не изпълняват навреме новите изисквания, може да бъдат глобени с до 50 хил. лева за първо нарушение, а при повторно - с 200 хил. лева. Тези санкции обаче не могат да бъдат наложени, докато проектозаконът не бъде одобрен на второ четене от парламента, а впоследствие и обнародван в Държавен вестник.
Поведението на банките не бива да е изненада. Бе посочено, че съществува риск банките да направят опит да компенсират част от загубите си, като увеличат размера на таксите за национални операции или такси за обслужване на сметки. И те направиха точно това! Каква е реалната картина обаче се очаква покажат данните на БНБ за банковия сектор към края на декември 2019 година.
Тенденцията за ръст на таксите и комисионите се забелязва от няколко години. Този извод може да бъде направен от последния анализ на Комисията за защита на конкуренцията за банковите услуги у нас. Всъщност трендът на покачване на приходите от такси и комисиони следва този на нарастване на кредитите за домакинствата през периода. Отчетените приходи от такси и комисионни към 30 юни 2019 г. се увеличават с над 7% в сравнение с шестмесечието на 2018 г. и с малко под 26% в сравнение с шестмесечието на 2016 година.
От анализа на КЗК става ясно също така, че много банки не начисляват такса за закриване на банкова сметка, но други взимат между 2 и 10 лв. за услугата. Средната такса за откриване на сметка пък се е покачила от 2.17 лв. през 2016 г. на 2.61 лв. през 2019 година. Поддържането на разплащателна сметка пък е поскъпнало от 2 лв. на средно 2.44 лв. към юни 2019 г. Към тази дата почти всички от водещите банки начисляват еднаква такса за поддържане на разплащателна сметка - 2.50 лв. на месец.
Банковият пазар е "сравнително конкурентен"
Въпреки сделките по придобивания и сливания в последните години КЗК прави заключението, че пазарът е "сравнително конкурентен" както при влоговете, така и при кредитите, като нивото на концентрация в първия случай е "средно", а във втория – "умерено". По отношение на таксите и условията по сметки нормативната уредба е силно унифицирана.
Антимонополистите отправят и няколко препоръки към БНБ. Препоръките на регулатора са свързани на първо място с възможността за създаване на "Единен портал за сравнение на условията по потребителските кредити" и евентуално за поддържането му на интернет страницата на БНБ. Според КЗК тази инициатива ще улесни потребителите при вземането на информиран избор на обслужваща банка във връзка с кредитирането на домакинствата.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай