Днес приключи представянето на експертиза за мрежи за високо напрежение и подстанции в инфраструктурата. Възложител бе Окръжен съд Шумен, а вещо лице - проф.д-р инж. Иван Миленов. Той трябваше да установи:
След направено обстойно проучване проф. Миленов е убеден, че при замасяването на контактната мрежа и последвалото двукратно подаване на напрежение от дежурния оператор в тягова подстанция Хитрино, по контактната мрежа е протекъл електрически ток. Мрежата е била замасена именно в зоната на стрелка №5 и гаровия прелез. Първоначалното замасяване и последвалото подаване на напрежение са довели до получаване на искрене и електрическа дъга с голяма мощност и много висока температура.
Възможна е появата на искра или дъга от скъсан проводник от електрическата контактна мрежа в случаите, когато към единия му край е подадено напрежение, а другият допира към точка с по-нисък потенциал и затварящ електрическата верига, обясни вещото лице.
Експертиза за безопасността при превозване на опасни товари предсавиха и вещи лица: проф.д-р инж. Валери Стоилов от Технически Университет – София, катедра „Железопътна техника“ и проф.д-р инж. Симеон Ананиев от ВТУ „Тодор Каблешков“- София.
Беше направено важно уточнение, че влаковата композиция е възложена на „Булмаркет ДМ“ от страна на румънския превозвач да изпълни транспортирането в българския участък от Бургас до Русе, т.е. композицията не е притежание на „Булмаркет“. В състава на влаковата композиция е била включена вагон-цистерна, която не отговаря на международния правилник за превоз на опасни товари (RID). Това обстоятелство не е било известно на железопътните превозвачи.
На базата на обстойно проучване, на допълнително изискана информация и оглед на терен, двамата експерти представиха подробно експозе. Те са извършили детайлно проучване на техническото състояние на пробитата вагон-цистерна, на нейните стени и дъна. Тяхното заключение е категорично, а именно, че цистерната не е била годна за експлоатация. Аргументацията им е следната:
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай