Петък, 27 Декември 2024

Автопаркът в България e все по-стар и все повече на дизел

Автопаркът в България e все по-стар и все повече на дизел
Публикация   04 Ян, 2020   /     akcent.bg   /     854

   Лек ръст в продажбите на нови автомобили, увеличаване на средната възраст на автопарка, покупка на все повече дизелови леки коли и бум в търсенето на електромобили. Така могат да се тълкуват данните за миналата година за новите регистрации в страната на "Пътна полиция". През 2019 г. са регистрирани общо 302 461 моторни превозни средства. Това е с 17 178 по-малко от 2018-та. Чисто новите сред тях са 53 186, което е с почти 11 хил. повече от същия период на миналата година.

 

    Регистрираните превозни средства са над 3.75 млн.

    В същото време свалени от регистрация са 529 937 превозни средства. В това число попадат е тези с временно отнета регистрация, заради нарушения на собственика (употреба на алкохол, неплатени глоби, сериозно превишение на скоростта и други). Така към 1 януари тази година общо регистрираните моторни превозни средства са малко над 3.75 млн, при 3.66 млн. година по-рано.

   Според статистиката на "Пътна полиция" през миналата година в България са внесени 271 423 леки и лекотоварни автомобили, което е с 14 852 по-малко от 2018-та. Сред тях тези на възраст до 6 месеца са 44 766, което е с 2887 повече от същия период на миналата година. В същото време 180 187 (-14 189) са произведени преди повече от десет години (виж графиката).

   При тази ситуация не е чудно, че повече от 1.5 млн. превозни средства в страната вече са на повече от 20 години и те са над 40% от автопарка. В сравнение с предходната година, в тази възрастова група попадат почти 118 хил. повече превозни средства (подробности в графиката). В същото време, произведени преди до 5 години са малко над 6 на сто от регистрираните в страната превозни средства. 

 

        Дизелите стават все по-предпочитани, ръст на електромобилите

    Поглед към горивото, което се използва от регистрираните в страната леки коли показва, че за момента прогнозираното наводняване на пазара с дизелови модели от Европа не се наблюдава, но броя на автомобилите, който го ползват нараства. На това гориво са почти 1.29 млн. от автомобилите, или с малко над 70 хил. повече от 2018-та. Както е известно заради вече въведени или планирани ограничения срещу дизелите в редица европейски страни цената им на старо намалява. Друг техен плюс е, че са по-икономични.

   Все още бензиновите модели преобладават, като те са малко над 1.31 млн (виж графиката), или с над 27 хил. по-малко от предишния годишен отчетен период. На пропан-бутан и метан са 208 262 (+13 696) автомобила. Малкият им брой се обяснява с това, че какво гориво използват е отбелязано при първата им регистрация, като не се отчита последващата "газификация".

   За поредна година сериозен ръст се забелязва в броя на регистрираните електромобили. Те вече са 1185, при 710 година по-рано. Търсенето на хибриди също скача, като техният брой за година се е увеличил с 3061 (вече 8416). Въпреки това, към 1 януари хибридите и електромобилите са 0.34% от всички регистрирани в страната леки коли.

Тагове : автопарк , дизел ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha