Тази сутрин инспектори за оперативен контрол в офиса на НАП в Русе извършиха поредната проверка за правилното използване на касови апарати и вярното отчитане с тях на търговските обороти, като допълнителен акцент в работата им е да проверят степента на готовност на търговците за дистанционно свързване с НАП. Три екипа работиха на кооперативния пазар в Русе, защото в него има търговци от различни браншове и повечето от тях са от категорията на дребния бизнес, който традиционно изпълнява законовите изисквания в последния момент.
Инспекторите предоставяха на всички търговци специална брошура на НАП, в която се обяснява какво да се направи за свързването на касовите апарати до 31 март. Такива брошури се раздават от есента на миналата година при всяко посещение на приходен служител в търговски обект, в офис на фирма, при подаване на декларации в салоните за обслужване на клиенти, като екземпляри от нея са предоставени за разпространение и на всички дистрибутори на фискални устройства. Всеки гражданин може да разбере дали търговският обект, в който пазарува, е свързан с НАП, ако на касовата бележка има изображение на географския контур на България, което се генерира автоматично при регистриране на покупката в сървърите на приходната агенция. Така гражданите могат първи да упражнят контрол и да сигнализират за нарушение.
По време на проверката са извършени контролни действия в 18 търговски обекти за търговия със земеделска продукция, с домашни потреби, с облекла, с хранителни продукти, електроуреди и сечива. Не са открити нарушения на изискванията за работа е електронни фискални устройства. От проверените 18 търговци дистанционна връзка на касовите им апарати с НАП са изградили 11, а останалите 7 се заявили, че ще направят това до края на месец март. В близо 200 търговски обекти на кооперативния пазар са разпространени брошури на НАП с информация какво е необходимо за свързване на касовите апарати с НАП.
В следващите седмици ще зачестят такива превантивни посещения по магазини в големите търговски улици, в квартални пазарчета, в центрове за различни услуги и др. Ще бъдат обхванати и различни браншове, за които от досегашните данни на НАП прави впечатление, че има твърде малко търговски обекти с дистанционна връзка на касовите им апарати - например, за търговия на закуски – едва 14 бр., за търговия със строителни материали – само 8 бр. Странно е, че до момента само 1 дискотека, 1 пицария, 1 ателие за копирни услуги и 1 за ремонт на мобилни телефони са изпълнили изискването, а обектите от този сектор са доста в региона.
До сега дистанционна връзка на касовите апарати са осъществили около 3300 търговци в региона, което е около 60 на сто от очакваното, като в тази бройка не влизат бензиностанциите и аптеките, който вече са направили това. В тази сума, обаче, са включени и 42 търговци, на които при проверки за използване на касовите апарати, са открити нарушения и, освен други санкции, са били задължени в срок от 10 дни да свържат фискалните си устройства с НАП.
Очакванията са, че в предстоящите 5 седмици още 30 % от русенските търговци ще изпълнят изискването. Практически по-малко от 10 на сто няма да са готови до края на периода, основно заради разпространявани слухове, че може да има удължаване на срока за свързване, че е възможно за някой категории търговци изискването да отпадне, че в последните дни цените на устройствата ще поевтинеят значително и т.н. Всякакви подобни очаквания, обаче, са абсолютно напразни и могат да причинят само неприятности на търговците. Средната цена за региона, на която се извършва цялостно обновяване, обслужване и регистрация на касов апарат, е около 300 лв. и този разход е за предпочитане пред възможността инспекторите на НАП да наложат глоба от 500 лв. и да запечатат търговския обект при неизпълнение на изискването след 31 март.
При замяна на старото фискално устройство с такова с дистанционна врьзка търговците трябва да извършат няколко основни стъпки:
1. Пускат се всички отчети, които се изискват при демонтаж на фискалната памет.
2. Обслужващата сервизната фирма трябва да изготви протокол за демонтаж на фискалната памет с причина „бракуване”.
3. Протоколът за демонтаж се заверява в НАП, след което фискалната памет на старото устройство се демонтира.
4. Сервизната фирма извършва регистриране на фискалното устройство с дистанционна връзка. Устройството се счита за регистрирано при получаване от НАП на потвърждение за успешна регистрация. Това означава, че устройството вече е обявено и регистрирано в агенцията. Сервизната фирма издава свидетелство за регистрация на фискалното устройство, което вече не се заверява в НАП.
Срокът, в който тези четири стъпки ще бъдат изпълнени, зависи до голяма степен от това кога търговците ще се свържат със сервизната фирма, която обслужва касовия им апарат. Колкото по-рано стане това, толкова по-малко натоварени ще бъдат нейните експерти и по-бързо ще приключат с регистрирането на новото фискално устройство.
Подробна информация какво да се направи, за да се свърже касов апарат с НАП може да се намери на сайта на агенцията www.nap.bg или на нейния информационен тел. 0700 18 700 на цената на един градски разговор.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай