Любопитна жалба е постъпила в Централната избирателна комисия (ЦИК), става ясно от регистъра на жалбите и сигналите, който комисията поддържа. Тя е срещу... Facebook, а общото с изборите е политическата реклама в социалната мрежа.
Подадена е от "Нет инфо" АД, като според българското дружество Facebook може и да е публикувала договорите си с възложителите, но не е изпратила до нашата Сметна палата и до самата ЦИК тарифите си за политическа реклама - според изискванията на родния Изборен кодекс (ИК).
"По този начин дружеството (Facebook Ink.) е нарушило разпоредбите на ИК и чрез незаконосъобразното си поведение, освен че е извлякло недобросъвестно конкурентно предимство пред останалите задължени по ИК субекти, но е и осъществило сериозно нарушение на изборните правила и по този начин е било в състояние да повлияе на изборните резултати", посочват жалбоподателите.
И се мотивират: Социалната мрежа е реализирала приход за 2019 година от българска политическа изборна реклама в размер на 834 247, 55 лева. "Тази огромна сума е несъизмерима с приходите от политическа реклама на която и да било българска електронна медия", пишат от "Нет инфо" до ЦИК. И правят сравнение със собствените си приходи (от местния вот) - около 75 000 лева. В същото време цитират данни, според които към януари тази година активните потребители на социалната мрежа у нас са 3,7 млн. души, от което следва изводът:
"С тази база от потребители Facebook разполага с огромно влияние на рекламния пазар и на неговия подпазар - пазарът на политическа реклама."
Като не се съобразявала с българския изборен закон, компанията на Марк Зукърбърг извличала "конкурентно предимство пред останалите задължени по ИК субекти", посочват още жалбоподателите.
Оттам цитират текста от Изборния кодекс, в който изрично е посочено, че социалните мрежи, в т.ч. Facebook, не са доставчици на медийни услуги, т.е. не са медии като телевизиите, радиата, сайтовете, вестниците и пр. - следователно за тях не важат разпоредбите на ИК.
И въпреки това, настояват:
"Facebook има двояка природа."
От една страна била най-голямата световна платформа за безплатна комуникация, в т.ч. чрез обмен на снимки, видео и пр., но от друга предлага и рекламно пространство като всеки друг доставчик на медийна услуга. В този смисъл от "Нет инфо" посочват, че чрез Vbox7 също предоставят възможност за видеосподеляне - на клипове между различни потребители и настояват, че Facebook всъщност е медия. В заключение искат от ЦИК да установи нарушение от страна на световната социална мрежа.
От Централната избирателна комисия са взели решение по жалбата - и то без изненади е, че нарушение не е установено. Именно защото в закона изрично е записано, че социалните мрежи не са медии.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай