След месеци на конфликт и спорове за търговските отношения между САЩ и ЕС тази седмица внезапно облаците над американско-европейските отношения се разсеяха. Поне донякъде.
Американският държавен секретар Майкъл Помпео пристигна на тридневна визита в Берлин, а в същото време от Вашингтон дойде сигнал, че САЩ може и да не наложат мита върху вноса на европейски автомобили.
Досега САЩ възнамеряваха да наложат 25% мито върху вноса на автомобили от Европа. Това трябваше да се случи най-късно на 13 ноември. След серия преговори между автомобилните концерни, европейски правителства, Берлин и Вашингтон, Тръмп е показал, че може да се съгласи на сделка и да не наложи митата. Първоначално това бе обявено от американския икономически министър Уилбър Рос. Снощи стана ясно и каква е сделката, която е постигната на този етап. Американците няма да облагат с мито вноса на европейски автомобили, а автомобилните концерни ще изградят повече заводи в САЩ. Заради заплахата от мито през последната година те предпочитаха да изтеглят производствата си в Южна Америка. Американският посланик в Берлин Ричард Гренъл обяви: „За последните 18 месеца на редовни срещи успяхме да намерим общ път.
Пробивът се дължи обаче и на политическата обстановка в САЩ, коментира днес „Ханделсблат“. БМВ и „Даймлер“ имат огромни фабрики в Южна Каролина и Алабама – два щата, на подкрепата на чиито републикански губернатори се уповава Тръмп в предстоящата битка за импийчмънт. БМВ и „Даймлер“ са дали да се разбере, че ако Тръмп наложи мита, автомобилните концерни ще се изтеглят от там и това ще коства хиляди работни места – факт, който твърде силно безпокои местните власти.
Германските автомобилни коцерни в САЩ са отворили 45000 директни работни места, а още 155 000 души рабтоят във фирми, доставящи части за коли и също зависят от автомобилните концерни.
Другите теми, които ще обсъди с Меркел и Хайко Маас са съвместни действия срещу "глобалните заплахи" от страна на Русия, Иран и Китай. Помпео ще вземе участие и в честванията по случай 30 години от падането на Берлинската стена.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай