С търговския директор на Маргита Тодорова на к.к. "Албена", член на Съвета на директорите на "Албена" АД, разговаря Румен Николаев
- Тази година за курортен комплекс „Албена” сезонът е различен, освен че ще се чества след броени дни един достоен юбилей- 50 години от създаването му?
Да, различен е. Изпълнен е с предизвикателства, различно е поведението на гостите- за съжаление записванията в последния момент са много малко. Затова в началото на юли останаха празни стаи, а това ще повлияе и върху резултатите от сезон 2019…
- Каква е легловата база в Албена, с колко стаи разполагат хотелите в комплекса?
Имаме 7000 търговски стаи, разпределени в 42 хотела от две до пет звезди.
- Какви са гостите на комплекса по държави, как е ситуацията в сравнение с миналата година?
Специално за Албена гостите от Германия са с около 10 процента по-малко. За съжаление скандинавските туристи тази година с около 25 на сто по-малко. Руският пазар и той е на минус…
- Проблемът с руския пазар само във визите ли е?
Не са само визите. Проблемът е комплексен. Тук се намесва и политическата обстановка, настроенията спрямо България, икономическата обстановка в Русия, която засегна средната класа- нашата основна клиентела. Същевременно имаме ръст на пазар Полша, на пазар Молдова, на румънски и български пазари. Но те не са в състояние да компенсират изоставането като цяло за комплекса.
- Виждаме, че комплексът продължава да се развива. Наскоро официално бе открит 5-звездният „Маритин Парадайз блу”. Какъв е интересът към него, както и към „Фламинго гранд”?
Интересът съм двата ни петзвездни продукта е съществен. 40 на сто от гостите на „Парадайз блу” са от немски пазар. От този сезон хотелът е част от една стабилна немска верига и вероятно това е дало отражение не само върху броя летни клиенти, но и върху увеличеният брой мероприятия и събития, които се провеждат в хотела.
- Турция ли ни е проблемът този сезон и защо?
Не само Турция. В момента във възход са и Тунис, и Египет. Причините са много и комплексни. Една част от германците предпочетоха да останат в Германия предвид хубавото време, което трайно се настани там. Към момента в главния сезон ни липсват семействата с деца. За наша радост след сезон обаче имаме много гости със спортна насоченост. Не случайно тази година сме „Европейски курорт на спорта”. Имахме повече от 200 госта за тенис- ваканция от Германия. Много от тях ползват и балнео- лечебни услуги.
Би трябвало да насочим усилията и да подобрим продукта, който предлагаме в главен сезон- да стане както атрактивен, така и предпочитан откъм съотношение качество- цена.
- Проблемът с персонала е проблем навсякъде. Как стои той тук и как се решава?
В туризма естествено има около 30 на сто мобилност на персонала и всяка година този процент са нови колеги. От две години обаче проблемът с набирането на кадри е много остър. Благодарение на намесата и на държавата вече се набират чуждестранни работници. Тази година са около 600, с близо 100 по-малко от миналата година. Но това явно ще е една трайна тенденция. Смятаме да я разширим с увеличение на броя на страните, от които ще набираме. Тази година основно са от Украйна, Молдова, Киргизтан, Казахстан. Това е правилна политика и го доказват младите момчета и момичета, предимно от Украйна, които се връщат за втори и за трети път. В тази посока- разширяваме програмата за езиково обучение и езикова квалификация, професионални умения. Работим с учебните заведения, имаме сключени договори с училища и икономическия университет, но все още усилията в тази посока не са дали очакваните резултати.
- Казахме, че „Албена” постоянно и ежегодно се обновява. Тази година имате и юбилей. С основание всички, които идват тук отчитат факта, че курорта не се пренасели и презастрои. Предпочитанията са заради спокойствието и сигурността… и още какво?
Посрещаме 50-годишнината с доста обновени хотели. На мястото на всички съборени са построени нови, модерни, с подобен капацитет. От две години работим и прилагаме стратегията за устойчиво развитие. Може би сме единствените с прекрасното съчетание на природен резерват и плаж. Това разбира се използваме в предлагането на нашия продукт. Няколко са направленията, по които осъществяваме стратегията:
- Използване на природните ресурси,
- Фотосоларни клетки с цел намаляване консумацията на ел. енергия
- Водата е от собствени водоизточници, като една част от нея се пречиства и се използва повторно.
- Използването на системата за намаляване на трафика в комплекса – паркинг за различните зони, използва се ел. транспорт.
- Със сигурност шатъл транспорта би било добре да се увеличи, поне през уикенда, когато идват и много хора просто на плаж. Предвиждаме закупуването на нови електрически автобуси, с които да заменим шатълите. Засега имаме един автобус, това ще се случи през следващата година. Ескалаторът, който е към горната зона, съживи района и е много харесван от гостите на комплекса. Така и хотелите станаха по-привлекателни.
- Престои реновиране на хотел „Гергана”, а вероятно и на други хотели, кои ще са те?
По- скоро предстои изграждането на нов хотел „Гергана” и на „Елица”. Но за повече коректност нека кажем, че това е в средносрочна и дългосрочна перспектива- след 2020 година. Следващата година предстои завършването на новият 5-звезден хотел „Амелия”, който е в непосредствена близост до „Парадайз блу”.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай