Пропусна и икономист. Извървях я с лекота и като че ли някакси неусетно. Струва ми се основните причини са от една страна любопитството и любознателността ми, от друга факта, че никой не ме е спирал в начинанията и промените ми, а и… не съм имала тежестта родителите ми да искат да ставам еди-каква-си.
За мен е важно това, че съм обичала всичко, което съм правила през годините. Работата като психотерапевт – индивидуални и групови терапии е настоящата ми любов. Всичко, което съм учила и работила ми е от полза в настоящата ми дейност.
Аз съм телесноориентиран психотерапевт, което включва дишане, работа с тяло и упражнения. Нещата са далеч от представите на хората за диванче и разказване, камо ли „оплакване” на терапевта. При мен идват и всъщност остават да работим заедно хора, които реално искат да променят неща в живота си. Та балета и йогата ми помагат първо в познанието за собственото ми тяло и после в работата с клиентите. Полезността от 5-годишната ми работа като инженер – технолог и конструктор ми помага да правя точно същото и с клиентите си сега – какво да се направи и как да стане. А опита ми в бизнеса – на търговски и управленски позиции изключва голата теоретичност в работата ми по отношение на комуникацията, с каквито и трудности да се сблъскват настоящите ми клиентите – било то мениджър да общува с подчинените си, било то някой да е безработен и как да си намери нова работа.
Друго, което правя в момента са бизнес тренинги и обучения на фирми, изхождайки от опита ми в корпоративния свят. И тук, както и в терапиите ми е важна реалната промяна, „случването” на нещата. Всеки може да прочете няколко книги или да намери материали в Инернет и да направи дизайн на един двудневен тренинг, но има ли личният опит в това, има ли спокойствието и най-вече честността и смелостта да каже на клиента си „добре, аз имам опит, знам много, но точно този случай е уникален и на базата на знанията и моженетата си ще намерим заедно точно най-доброто за теб решение”.
А на базата на това колко много знам, хич не ме притеснява факта, че толкова много не знам
Разговорих се много за себе си, изненадващо и за мен самата. Нито на сайта си, нито в стотиците си участия в предавания по телевизии и интервюта съм споменавала за инженерството, икономиката, опита си в различни браншове и полезността му за сегашната ми работа. Всъщност споделям с теб как съм се развивала през тези над 35 години, през които не сме се виждали и не се притеснявам да стигне това и до твоите читатели.
При споменаването на това интервю първата ми реакция, ако си спомняш беше „ама аз нищо не разбирам от маркетинг!”. Е, на втори поглед не го казвам. Благодаря за мнението за успешност. Със себе си и услугите, които предлагам направих това, което не препоръчвам на никого в никоя сфера на дейност – да се осланя единствено на усета си. Всеки бизнес има своите специфики и със сигурност това се отразява и в различия в маркетинга, но при моите услуги е изключително важна личността на човека. Ако в една огромна компания хората в мениджмънта и ценностите на цялата компания дават своето значение за крайния резултат, по-възможно е, особено при изключителен продукт или услуга те да нямат фатално значение за успешността, то при нас е съществено какъв е човека, личностните му качества. За маркетинга в моята работа зная, че ми е важна честността и споделянето на себе си и собствените ми ценности, за да се намерим с подходящите клиенти.
В бранша съм приела, че няма такова нещо като конкуренция. По ми е важно всички да сме по-добре и да сме щастливи. Това, че някой не ме е избрал мен не означава да се отказва да работи върху себе си. Някои хора, с които се срещам искат от мен методи, които аз съм избрала да не практикувам, тогава просто им давам телефона на мои колеги, от другата школа. Или искат терапевтът им да е мъж. Ок, и терапевти мъже имаме на разположение
Те така или иначе практикуват. За да стигат продуктите и услугите им до съответните потребители. Според мен важното е правят ли го професионално, възползват ли се от знанията и уменията на специалисти в областта на маркетинга. А в това се съмнявам. Май все още битува и в тази област останалия от социализма почин „направи си сам”. По отношение на моите услуги се превръща в „оправи се сам”. Но пък все повече хората се обръщат към съответните за дейността специалисти, не се имат за всезнаещи и всеможещи. Смятам че това е свързано с умението ни да се доверяваме, с приемането на факта, че някой знае повече от нас в определена област и от нас се изисква да го чуем и следваме, за да бъдем успешни, а не да доказваме, че знаем и можем повече.
Общото са хората.
Ако опростенчески кажем, че маркетингът е сбор от начини това, което предлагаме да стигне до хората, а психологията е дисциплина, която изучава умствените процеси и поведението на хората (по определение), то знанията за човека предполагат и са в основата на маркетинга и успешността му.
Уважаването на хората според мен минава през уважаване на себе си. А то пък е определящо за произвеждания продукт или услуга. Въпросите как те да стигнат до клиентите и как да намираме повече клиенти са резултат от самоуважението, отношението към хората и цял букет от личностни качества и ценностна система. Без значение дали е на определен човек или на цяла компания.
В това съм твърдо убедена. Защо?
Първо, защото това би помогнало на всеки да познава себе си по-добре. Перфектни хора няма, така че е добре човек да знае своите силни и не толкова силни страни. Дори и да не иска в последствие да доразвива силните или промени другите, поне да ги знае. Познаването на себе си е основата на успешността в работата.
На второ място е познаване на другите. Да „извадиш” най-доброто от другите, ако са твои подчинени, да провокираш творчеството и креативността в екипа си, да създадеш атмосфера на работа, в която хората идват с кеф да работят си изисква знаене и можения, които рядко са даденост и далеч не са „първичен инстинкт”, така че е необходимо да бъдат научавани и развивани.
На трето място това помага и в общуването, било то директно или не с клиентите и потребителите на предлаганите стоки или услуги.
Как – с лични срещи, трупане на теоретични знания в областта на човешките отношения и най-важното развиване на практически умения и овладяване на нови и различни модели за справяне в отделни ситуации.
Като практически пример мога да ти дам една заявка на мои клиенти – собственици на голяма компания с няколко стотин човека персонал. На един от бизнес курсовете, които водя - управление на времето, те си поискаха да организирам работата им така, че вместо един, да почиват 3 месеца в годината. Все повече хора се обръщат за помощ към специалисти като мен по отношение на качественото почиване и балансиране на работата и личния живот.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай