Конкурентната битка между България, Румъния, Сърбия и Турция за новия завод на „Фолксваген” се изостря.
София и Белград се готвят да строят пътища и да дадат терени, обещавайки пълно съдействие на германския автомобилен гигант. А за Турция лобира бившият германски канцлер Герхард Шрьодер.
При този тип инвестиции обикновено печели този, които даде най-много на инвеститора. Така стоят нещата в цял свят. Очакванията на инвеститори от ранга на „Фолксваген” е за безплатни терени, готова инфраструктура, осигурена квалифицирана работна ръка, данъчни облекчения и дори държавни помощи.
Това е начинът, по който Турция, Румъния, Чехия, Словакия и Унгария се сдобиха с автомобилни заводи на западни гиганти.
Последно през миналата година Унгария привлече BMV като инвеститор. Германската компания реши да построи първия си от 20 години насам нов завод в държава от Европейския съюз край Дебрецен. Инвестицията се оценява на около 1 милиард евро. Очаква се да бъдат открити 1000 нови работни места, заети пряко в производството. А според медийни публикации унгарското правителство е заделило 100 млн. евро, предоставяйки и безплатно инфраструктура и терен за строеж, за да привлече инвестицията на германската компания.
Производството на автомобили е капиталоемко. Инвестицията е дългосрочна. Такъв завод обикновено води със себе си множество свързани производства, логистика и снабдяване. Така че ползите за икономика са огромни и далеч надхвърлят заетите пряко в предприятието и плащания данък върху печалбите.
В страна като България един завод за сглобяване на автомобили на „Фолксваген” би дал огромен тласък на инженерните технологии и индустриалното производство като цяло.
За разлика от предишни инвестиции в заводи за автомобили на българска територия, в случая става въпрос за огромна компания с установени пазари в Европа и по света. Новата фабрика на „Фолксваген” ще трябва да поддържа сравнително ниски разходи за производство и доставка в дългосрочен план. Ето защо членството на България в единния европейски пазар се явява сериозно предимство.
Целта на най-големия производител на автомобили в Германия е да осигури плавно преминаване на основните си производствени линии към електрически коли. За това компанията ще инвестира 34 млрд. евро само в следващите 3 години.
В новия завод в Източна Европа, за който се конкурират Сърбия, Румъния, Турция и България, ще се сглобяват „Шкода Карок” и „Сеат Атека”. В предприятието ще работят между 4000 и 5000 служители. Като се очаква то да произвежда годишно около 200 000 автомобила.
Ако бъде построен в България, заводът пряко ще създава повече стойност за икономиката, отколкото целия селскостопански сектор и строителството, взети заедно.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай