Георги Гергов, Делян Пеевски, братята Домусчиеви, Георги Самуилов Ако вярваме на държавната Българска банка за развитие, това трябва да са лицата на малкия и средния бизнес в България. По замисъл ББР трябва да финансира именно такива компании, но с последните си няколко ръководства - и особено под контрола на Стоян Мавродиев, тя се превърна по-скоро в кредитор от последна инстанция за близки до властта играчи, и то със суми за стотици милиони.
Това създава съмнение за злоупотреби с публични средства и носи риск банката да се превърне в сериозен репутационен пасив - да покаже на чуждите институции, с които работи, истинското лице на българската олигархия.
Между замисъл и реалност
Естествено Българската банка за развитие (ББР) не е някаква куриозна тукашна приумица. Подобни насърчителни институции има в много страни. Логиката зад тях е проста - държавната банка, стъпваща на правителствена гаранция, се финансира от капиталовите пазари и международни институции. И съответно тя канализира събрания ресурс в области, където традиционните банки имат ограничен интерес или виждат прекалено голям риск. Или където държавата цели да постигне някакъв специален непазарен ефект - социален, екологичен, инфраструктурен, образователен
Последното е особено важно, защото с държавата зад гърба си, ако влезе в директна конкуренция с банки, тя ще изкривява пазара и ще изтласка частните капитали. Затова и обичайно насърчителните банки функционират по два основни модела - чрез посредници (отпускат ресурс на другите банки) или с пряко кредитиране, но със специфичен фокус, където има дефицит на финансиране (МСП, общини, университети или нещо друго).
При създаването си преди 20 години ББР (тогава кръстена Насърчителна банка) е замислена именно така. През първата половина от досегашното си битие тя е сравнително малка институция. Докато в края на управлението на тройната коалиция тогавашният финансов министър Пламен Орешарски (който и при основаването й като зам. финансов министър е в надзорния съвет) не й надува капитала с част от последните предкризисни излишъци. И естествено с по-големия ресурс на разположение идват и по-големите изкушения той да се усвои по политическа линия - от близки до управляващите фирми, или по чисто корупционна линия - чрез мениджърски злоупотреби.
Така постепенно и неумолимо при няколко поредни ръководства, идващи с всяко ново правителство, се стига до днешния й вид. Вече голямата част от отпуснатите средства на ББР са директни заеми за големи корпоративни клиенти. Банката се превърна в кредитор от последна инстанция за закъсали (предимно строителни) компании, а също и за рефинансиране на необслужвани дългове към частни банки. А като капак, ако досега в повечето история на ББР да имаше противоборство на различни фракции, които поне донякъде се неутрализираха взаимно, сега се действа авторитарно и с размах. Това стана възможно, след като последният й главен изпълнителен директор Стоян Мавродиев от 2017 г. пренесе управленския си стил от Комисията за финансов надзор (2010-2016), като се обгради с лоялни кадри и подмени голяма част от средния мениджмънт. И все повече управлява ББР като личния си хедж фонд - само че с осигурено публично финансиране.
Притесненията, че една държавна банка с политически назначавано и зависимо ръководство лесно ще се превърне в инструмент за злоупотреби, са логични. Затова и при създаването й те са адресирани по две основни линии - меки очаквания какво евентуално ще прави (разписани в мисия, цели и т.н.) и твърди рестрикции какво не може да прави. Като цяло от нея се очаква да не конкурира останалите банки, а по-скоро да ги подпомага. Още в първия устав на Насърчителна банка от 1999 г. е разписано като първи приоритет финансирането на малки и средни предприятия. Ограничени са възможностите й да се намеси на пазара на дребно - забранява й се да набира влогове от граждани, да издава карти, да търгува на дребно с валута и злато и др. А също и като обичайна процедура е посочено раздаването на кредити чрез банки посредници, а не пряко.
Особеният статут на институцията е допълнително скрепен през 2008 г., когато тя се сдобива със специален закон, регламентиращ дейността й. Вече като ББР, освен досегашните ограничения по устав се прибавят и други - забрана да кредитира политически партии и свързани с тях лица, по-строги ограничения за големи експозиции, като например максимален размер до 10% от капитала й (по общия ред за банките то е 25%). Правилата трябваше да дадат допълнителна защита при засилената роля на ББР, която след ударно капитализиране от бюджета започва да управлява стотици милиони.
Всички тези защитни механизми като цяло в началото работят да ограничават както политическите поръчки, така и мениджърски своеволия. Постепенно обаче техните граници започват да се тестват, за да се види доколко поддават. Първо, така прокламираната мисия за подпомагане на МСП отстъпва и все по-голяма част от кредитния портфейл е заета от едър бизнес. Все повече ББР, вместо да подпомага млади компании без налични обезпечения, се фокусира да поддържа живи жертви на световната криза или лошия мениджмънт. Ограничението за финансиране на политически лица също се огъва - първо косвено (рефинансиране на свързани с Пеевски фирми преди и след колапса на КТБ), а после и пряко (кредити за контролирания от Георги Гергов от БСП Пловдивски панаир).
И така се стига до закономерното решение. След като през 2017 г. ББР е прехвърлена от финансовото към икономическото министерство, а начело й е назначен Стоян Мавродиев, повечето от тези дразнещи ограничения са премахнати. 10-процентната бариера отпада и ББР днес може теоретично да отпуска кредити до почти 200 млн. лв. А забраната за финансиране на политици е шиканирана с текст, тълкуващ, че свързани лица с партиите са само техни присъдружни младежки или женски организации, издателства, телевизии, но не и хората от ръководните им органи и техни фирми.
С незабравимия стил "Мавродиев"
В добавка, ако досега исторически банката винаги е била управлявана от поне двама равнопоставени изпълнителни директори, сега с въвеждането на титлата главен изпълнителен директор властта се концентрира у Мавродиев. Той привнася в ББР не само управленските си практики от годините си като председател на Комисията за финансов надзор, а и част от най-лоялните си кадри. В тричленния управителен съвет освен него влиза и Румен Митров. Той беше в КФН, назначен от Мавродиев за директор "Координация, анализ и политика на регулаторната и надзорната дейност" (КАПРНД) - една от специално създадените с промени в правилника на комисията дирекции, чрез които бяха ефективно иззети правомощия от заместник-председателите. И двамата преди това нямат банков опит, като единствено третият директор Николай Димитров е кариерно израснал в самата ББР.
Този път обаче, за разлика от предишните политически рокади в ръководството, трусът е много по-мащабен. По свидетелства на няколко бивши кадри на банката това управление е съпътствано със същинска чистка и посаждане на приближени на постове. Дясната ръка на Мавродиев още от бизнеса му по регистриране на офшорки, а после главен секретар на КФН Андон Георгиев сега е един от директорите на дъщерния на ББР Национален гаранционен фонд. Единственият зам.-председател при мандата на Мавродиев, който не изпадна в конфликт с него - Ангел Джалъзов, заема ръководни постове в НГФ и още от дъщерните на банката структури - "Микрофинансираща институция "Джобс". А такива продължават да се роят, като миналата година беше регистриран фонд за дялов капитал с 65 млн. лв. капитал от банката, а самият Мавродиев вече анонсира създаване на дружества за лизинг и факторинг.
Банка на големите
Резултатът от всичко това е банка, която все повече се отдалечава от замисъла си и се превръща в касичка (а често и спасителна линия за рефинансиране) за едри бизнеси с добри политически връзки. Или накратко - за олигарси.
Към края на 2018 г. портфейлът на ББР от директни кредити за пръв път надхвърли 1 млрд. лв. и напълно засенчи отпуснатите средства чрез банки посредници (430 млн. лв.). Нещо повече - дори и само с публични данни от вписани залози и ипотеки лесно може да се проследи, че далеч над половината от тази сума е концентрирана в най-големите 15-20 кредитополучателя - концентрация, която поражда съществени рискове от загуби. Реално и отчетът на ББР за 2017 г. потвърждава това - според него най-голямата експозиция е 69 млн. лв., или 9.5% от брутния кредитен портфейл, топ 10 са 495 млн. лв. (62%), а топ 20 - 714 млн. лв. (88.6%). Такова ниво на концентрация нямаше дори и при КТБ, където 139-те най-големи кредитополучателя формираха 95% от кредитния портфейл и това звучеше фрапантно. Гледайки новите развития през 2018 г., няма причина да се предполага, че съотношението за ББР намалява.
Разбира се, достигането дотук не е вина само на настоящото ръководство и голяма част от портфейла е наследена. Но екипът на Мавродиев не само не прави опити да редуцира концентрацията, а и усилено работи да я увеличава. В последните година и половина, откакто той пое контрола над ББР, изобилстват примерите на нови големи експозиции:
-------------------------------------------------------------------------
Мавродиев:
В последните седмици явно главният изпълнителен директор на ББР е в акция. Между 15 и 25 февруари Стоян Мавродиев успя да даде три интервюта - в "Труд", Money.bg и "24 часа". Като съдържание те се припокриват почти изцяло и вероятно са взети писмено, доколкото и при трите снимките са от една и съща фотосесия. Като стил и липса на неудобни въпроси също няма съществени разлики - основен фокус е "най-успешната година на банката" и китайските милиарди, а въпроси за големи експозиции и други подобни проблемни сфери липсват. При работата по тази тема "Капитал" нямаше възможност да зададе своите въпроси (една седмица от пресцентъра на ББР не отговориха на поканата за интервю, а вестникът не успя да се свърже с него на мобилния телефон от годините му като депутат и председател на КФН). Затова пък решихме, че е важно поне да погледнем критично на развитите тези от Мавродиев за феноменалните резултати от управлението му:
Пред "Труд": ББР изпрати най-успешната година от създаването си, като повиши значително активите си и активизира кредитната си дейност. [...] През 2018 г. активите на Българската банка за развитие нараснаха с 552 млн. лв.и надхвърлят 3 млрд. лв.
Цитираните числа са факт. Проблемът е, че ръстът на активите на ББР през 2018 г. е чисто механичен. През годината правителството реши да създава под шапката на Държавната консолидационна компания дружество за управление и ремонтиране на язовирите. За целта тя увеличи капитала на ДКК с 500 млн. лв. Самото новo дружество обаче не е създадено още и сумата стои по сметка на дружеството в банката. По данни от Министерството на икономиката 82% от средствата на ДКК са в ББР, като обяснението е, че до последните дни на декември средствата от увеличението са били блокирани поради обжалване на акта на МС.
Пред "24 часа": Отпуснати бяха над 400 млн. лв. директни кредити за българския бизнес, като те са над 3 пъти повече в сравнение с 2017 г. Като публична финансова институция продължаваме мисията си в подкрепа на българските предприятия и повече от 70% от отпуснатите директни заеми са насочени към МСП сектора.
Без да можем да оспорим цитираното число, няма причина да се съмняваме, че е вярно. Все пак е хубаво да се уточни и че дори и като брой голяма част от кредитите да са за малки предприятия, като сума това определено не е така. Дори и само да се сумират публично известни нови големи експозиции на ББР през годината като БТК, "Инса ойл", "Слънчев ден" и др., числото става повече от половината от цитираните 400 млн. лв. А и средна компания по европейските правила се води с приходи до 95 млн. лв., което за българската реалност си е голямо дружество.
Пред Money.bg: A oтнocнo нaй-гoлeмия ни ycпex пpeз минaлaтa гoдинa - дoгoвopeнитe 1.5 млpд. eвpo oт Kитaйcĸaтa бaнĸa зa paзвитиe ca плoд нa няĸoлĸoмeceчни пpeгoвopи, ĸoитo вoдиx c ĸитaйcĸaтa cтpaнa. B peзyлтaт нa тoвa ББP пoдпиca дoгoвop, чpeз ĸoйтo ocигypи зa Бългapия 75% oт цeлия pecypc нa Kитaй зa Цeнтpaлнa и Изтoчнa Eвpoпa пo пpoгpaмaтa "Eдин пoяc, eдин път". Beчe paзпoлaгaмe c пъpвия тpaнш oт 300 милиoнa eвpo и зaпoчнaxa пъpвитe ycвoявaния пo тaзи линия.
На този етап тези договорки са не повече от обещание. Те биха дошли, ако има проект, който трябва да се финансира, а за да стане пък това в такъв мащаб, ще бъдат нужни държавни гаранции и одобрение от парламента. Реално поне в данните към края на 2018 г. не се вижда такъв ръст на привлечените средства с 300 млн. евро.
Пред "Труд": ББР е банката с най-високата капитализация у нас, отлична устойчивост на външни шокове и стабилно повишава рейтинга си. Според последните данни общата капиталова адекватност на ББР възлиза на 40.5% при средно за банковата система 20%, а коефициентът на ликвидно покритие е над 1300% при средно 228% .
Капиталовата адекватност е важен измерител, но той не може да се интерпретира в стил Мечо Пух - "колкото повече, толкова повече". 40% ниво на показателя показва наистина солиден потенциал на банката да абсорбира загуби чрез капитала си. Но говори и за неефективност и не случайно частните банки не работят при такива съотношения. Капиталът е скъп ресурс и всеки се опитва да извлече максимума от него, така че логичен е стремежът на банкерите да си покрият минималните регулаторни изисквания и да си оставят и известен буфер отгоре, но не и да се стремят към максимални стойности. Те следят и други показатели като възвращаемост от капитала например. Иначе банка, която не отпуска нито един кредит, би имала 100% капиталова адекватност и ликвидност, клоняща към плюс безкрайност.
Източник: Капитал
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай