Петък, 11 Октомври 2024

„Въвеждането на ясни правила при регистрирането на .eu домейни ще доведе до по-добра ориентация на потребителите"

„Въвеждането на ясни правила при регистрирането на .eu домейни ще доведе до по-добра ориентация на потребителите
Публикация   13 Фев, 2019   /     akcent.bg   /     363

          Улесняването на бизнеса при регистрация на .eu домейни, но при спазване на строго определени правила от страна на търговците би допринесло за това потребителите да се ориентират по-добре относно правата, с които ще разполагат при покупки от даден електронен магазин. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред информационния сайт Novini.bg.

    „Домейнът с окончанието .eu е в оборот вече доста време и статистиките показват, че е стигнал осмо място по популярност в световен мащаб, което принуди Европейската комисия да възприеме по-ясни правила за неговото използване. С предложените мерки, след като бъдат приети, се предвижда лицата, които искат да регистрират такъв домейн, или да бъдат граждани на европейските държави, или – ако са граждани на трети страни, да са установени в европейска страна. Ако говорим за фирма, тя трябва да има своето седалище в някоя от държавите-членки”, обясни Маргаритов. „Това създава добър филтър за онези, които ще използват окончанието .eu и същевременно ще дава възможност на потребителите да са по-спокойни, че когато отворят такъв електронен магазин, ще знаят, че насреща има търговец, който ще се подчинява на законодателството, което важи в Европа. Например, по отношение правото на отказ в 14-дневния срок, правото на онази важна информация, която понякога липсва в определени електронни магазини и това води до объркване на потребителите и до невъзможност те впоследствие да реагират, когато има някакъв проблем”, каза още председателят на КЗП.  

   България като част от Европейския съюз е възприела напълно всички достижения на европейското законодателство в областта на потребителската защита, които към момента са факт. „Ние сме инициатори на новите правила. Стоим на едно от челните места в света дори по отношение на нормативното регламентиране на онлайн търговията и на възможностите потребителите да пазаруват спокойно в интернет среда и да реагират спрямо националните контролни органи тогава, когато срещат някакъв проблем”, коментира Маргаритов.

     За спорове при трансгранични сделки в ЕС съдействат мрежата Европейски потребителски центрове, каквото бюро има и в България, като то функционира към Комисията за защита на потребителите.

    Димитър Маргаритов припомни, че вече има индикации за стремеж към уеднаквяване на правилата в онлайн търговията в световен мащаб. Европейският съюз и Световната търговска организация подеха инициативи за създаване на общи регламенти, които впоследствие и да се възприемат в националните законодателства в държавите, които се ангажират с това. „Може би това ще бъде един по-дълъг процес, тъй като има държави с големи пазари, които не приемат еднозначно тази идея. Но факт е, че потребителите трябва да имат възможност да са наясно с правилата. Да знаят, че независимо от това какво е окончанието на домейна и къде точно е базиран търговецът, той ще носи своята отговорност и то по един и същи начин за това, че не е изпълнил ангажиментите си по дадена сделка. Или най-малкото, че ще можем твърде лесно да установим на базата на това в коя държава е базиран този търговец, какви са съответните правила, които трябва той да спазва, за да може сделката, която сключва потребителят, да върви от началото до края по тези правила и когато има някакъв проблем, да има съответната възможност за реакция и за преодоляването му”, каза още председателят на КЗП.  

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha