Само за месец т.нар. големи медии в България се опитаха да скрият няколко важни новини от гражданите. Дали по разпореждане от олигархо-политико-корпоративни кръгове или от самоцензуриране – всеки средно интелигентен човек може да си отговори. Колкото по-малко знаеш, толкова по-добре ще спиш.
По-малко разкрития за политиците – повече пари в касата на медията. Останали са буквално – 3-4 сайта и 1-2 вестника, които се ровят в скандали и предоставят информация за случващи се неща, които политици и власт предпочитат да останат скрити. Бойко Борисов неведнъж е заявявал, че българските медии могат да публикуват всичко за всеки. Могат, но не искат. Не искат, защото са обвързани с кръгове от задкулисието, понякога и от мафията. Борисов е наясно, но съвсем логично прехвърля вината за свиневизацията на медиите към самите медии.
Ето какво опитаха да скрият, подменят и манипулират "големите" за месец:
1. Адвокатът на ДПС депутата Делян Пеевски Александър Ангелов е крайният бенефициарен собственик на офшорката Viafot ltd., регистрирана на Британските вирджински острови. Ошфорката Viafot е собственик на българската фирма „Виафот Инвестмънт България“. А това е ключова за обществено-политическия и икономически живот в страната в последните 4 години компания. Именно тя проявява неприкрити амбиции да завладее завод „Дунарит“ от собственика Емилиян Гебрев. Разкритието е на онлайн изданието „Биволъ“, което се позовава на данни от Панамските документи (Panama Papers).
Няколко медии цитират „Биволъ“. „Големите“ медии не обелват и дума. Един от вестниците е знаел отдавна за офшорката и връзката на Ангелов с Пеевски, но умишлено е скривал информацията.
2. Разкритията за дивашките действия на мутри и държавни служители спрямо либийския танкер BADR са умишлено премълчавани от много медии месеци наред. Новината гръмна първо в Биволъ, след това и в още няколко медии. „Големите“ бяха принудени да признаят новината, но започнаха тотална манипулация като даваха думата само на официални лица, които да отричат разбойническата атака на охранители и гранични полицаи. Плюс важната „роля“ в сюжета на прокуратурата и няколко министерства. Всички те се опитаха да замажат скандала. Той обаче се разраства. Защото са замесени фигури от върховете на политиката.
3. Доскорошната зам.-директорка Агенцията за държавна финансова инспекция, разкри публично, че е била насилвана от своя пряк началник Георги Начев, бивш служител на ДАНС. Жената твърди, че нейната драма не е единичен случай в държавната администрация. Много от жертвите мълчат от страх и срам. Нито една „голяма“ медия не реагира по никакъв начин.
4. Доклад на руските тайни служби разкрива, че България е изнесла оръжие за Армения на стойност над 100 млн долара. Москва обвинява Вашингтон и София, че са провалили договори на Русия за стотици милиони с Ереван. Доставките са били направени със самолет на беларуска фирма. Пълно мълчание. Страх от Кремъл? Или от руските служби и някои кръгове?
5. Николай Панков, тв водещ и юрист, съобщи в предаването „Честно казано с Люба Кулезич“ по Евроком, че финансовият министър Владислав Горанов лично е поискал да се опрости данъчно задължение от 12 милиона лева на мюфтийството. Това станало по време на заседание на парламентарната комисия по вероизповедания, на която са били обсъждани промените в Закона за вероизповеданията. Горанов искал да прокара решение за еднократна амнистия на това задължение.
6. Прокурори и служители на ДАНС нахлуха в адвокатска кантора, извършиха обиски в домове на адвокати. На един от тях – Лазар Карадалиев е повдигнато обвинение. Висшият адвокатски съвет реагира остро на беззаконието. Само няколко сайта съобщиха за акцията.
7. Открито взривно устройство в НДК преди закриването на българското председателство на Съвета на Европа. То е обезвредено, но все още разследването не е открило по какъв начин е вкарано и дали вътрешен човек от службите е замесен. Съмненията за вътрешен човек идват от засилената охрана по време на европредседателството. Пълна тишина.
„Големите“ медии отдавна не са големи. Големи манипулатори са. Манипулират събитията, които са се случили или въобще не пишат за тях. Идеята е, че щом хората не научават какво е станало, значи то не е станало. Това напомня времето, когато вождът на Октомврийската революция Ленин бил болен през 1924 г. Всяка сутрин му доставяли основните вестници – „Правда“, „Труд“ и „Известия“. В тях пишело за грандиозните успехи на комунистическата индустрия и икономика, за преизпълнени планове, рекордни добиви и пр. хубавини. Докато един ден самият вожд не узнал, че всеки ден се печатат специални броеве само за него, по заповед на Сталин, с измислени данни и постижения. За поддържане на висок дух…
Същата „тактика“ предприемат Хитлер и Гьобелс със създаването на Министерство на народното просвещение и пропаганда. Пред издателите на медии Гьобелс заявява: „Не ни интересува истината, а ефекта“. И медии като „Der Angriff“ (“Атака“), Völkischer Beobachter, “Народен наблюдател“, „Der Stürmer“ (“Штурмовак“ и др. стриктно спазват повелята.
Подобно е поведението на немалко родни медии днес и най-вече тези, под крилото на… – знаете на кого.
Затова пък ни заляха шербетени репортажи как двама полицаи преследвали кола 360 километра. Зам.-главният прокурор Иван Гешев грееше в целия си блясък по различни казуси. За последно се изяви като ловец на терористи, които не били точно терористи, ама пращали някъде някакви пари. По време на операцията, за която Гешев даде всичко от себе си, са открити 34 000 евро. Малко повече отколкото струва часовника на министър Горанов... Въобще за пореден път шампион на месеца по медийно трополене е прокурор Гешев. Истински стахановец. Молодец!
Грейна и еврокомисарят Мария Габриел, която заобяснява напоително какво искал да каже Бойко Борисов с израза "синя лампа" на срещата с актива на ГЕРБ.
А един от пеевските флагмани направо комплексира конкуренцията с новината, че на изложението Агра-2019 ще бъде показан дрон-пръскачка...
Манипулацията на общественото мнение е в ход от доста време. Възходът на манипулацията е право пропорционален на сриването на свободата на словото – 111-то място.
Световноизвестния американския лингвист, есеист и философ Ноам Чомски още преди време описа 10 техники за манипулация на общественото мнение.
Разсейване
Основният елемент на социалния контрол е отвличане на вниманието от важните за хората въпроси. Това се случва чрез непрекъснато насищане на медиите с незначителни съобщения, изпращани от управляващия страната политически и икономически кръг. Отвличането на вниманието е съществена възможност гражданите да бъдат лишавани от важни знания в областта на науката, икономиката, психологията, невробиологията и кибернетиката. Постоянното отвличане на вниманието на хората от реалните социални проблеми, преминаването към теми, които нямат реално значение гарантира, че гражданите са винаги заети с нещо и нямат време да мислят.
2. Създаване на проблем и предлагане на решението му
Този метод се нарича "проблем-реакция-решение“. Създава се проблем, вид "ситуация", която трябва да предизвика реакция сред населението. Тя, сама по себе си, трябва да изисква приемане на мерките за преодоляването й. Например, изброяването на нарастващо насилие в градските райони или организирането на кървави атаки, които са довели до това гражданите да изискват по-строги мерки за сигурност и политики, ограничаващи гражданските свободи. Или, осланяне на икономическата криза, за да бъдат нарушавани социалните права и да бъдат съкращавани градските услуги.
3. Процес на постепенно налагане
За да наложиш една непопулярна мярка, трябва да го правиш постепенно - ден след ден, година след година. По този начин са налагани принципно нови социално-икономически условия (неолиберализма) през 80-те и 90-те години на миналия век.
Намаляването на функциите на държавата, приватизацията, несигурността, нестабилността, масовата безработица, заплатите, които вече не осигуряват достоен живот - ако всичко това се случи по едно и също време, най-вероятно ще доведе до революция.
4. Отлагане
Друг начин да се прокара непопулярно решение е като то се представи като "болезнено и необходимо" и се постигне в момента съгласието на гражданите за неговото прилагане в бъдеще. Много по-лесно е хората да се споразумеят с държавата и с бизнеса за лица, пострадали в бъдеще, отколкото в настоящето. Първо, защото ситуацията няма да се случи веднага. И второ, защото хората по целия свят са склонни винаги да таят наивната надежда, че "утре ще бъде по-добре" и че жертвите, поискани от тях, ще бъдат избегнати. Това дава възможност на гражданите повече време да свикнат с идеята за промяна и смирено да я приемат, когато му дойде времето.
5. Третиране на хората като малки деца
Някои промоционални изяви, предназначени за широката общественост, използват такива аргументи, символи, думи и тон, като че ли хората отпред са деца в училищна възраст със забавяне в развитието, или са психически болни лица.
Заради печалбата, някой се опитва да заблуди слушателя, използвайки инфантилни завои на словото. Защо? Ако някой се отнася към човека, както към дете на не повече от 12 години, има голяма вероятност реакцията на човека да не е критична оценка, която е нехарактерната за децата под 12.
6. Фокусиране върху емоциите много повече от предлагането на храна за размисъл
Въздействието на емоцията е класическата техника, която се опитва да блокира способността на хората да правят рационален анализ и, в крайна сметка, до голяма степен ги лишава от способността на критично мислене. Освен това, използването на емоционален фактор позволява да се отвори вратата на подсъзнанието, за да се насложат там мисли, желания, страхове, принуда или постоянен модел на поведение.
7. Поддържане на невежество сред населението. Култивиране на посредственост
Целта е да се гарантира, че хората не са в състояние да разберат техниките и методите, използвани, за да бъдат контролирани и да се огъват на чуждата воля. Качеството на образованието за по-ниските слоеве на обществото се снижава. Масите са правени бедни и посредствени, така че невежеството, което отделя по-ниски от по-високите социални класи, да остане на ниво, което ниските класи не могат да преодолеят.
8. Насърчаване на хората да се възхищават на посредствеността
Въвеждане в населението на мислене, че е хубаво или правилно да бъдеш глупав, вулгарен и необразован.
9. Засилване на чувството за вина
Внушаване на човека да вярва, че само той е виновен за собствените си нещастия, които се случват поради липсата на негови умствени способности, умения или усилия. В резултат на това, вместо да се бунтува срещу икономическата система, човек започва да се впуска в самоунижение, обвинява се, причинявайки си депресия, което води, наред с други неща, до застой. Без действие, за всяка революция не може и да иде реч!
10. Да знаеш за хората повече, отколкото те знаят за себе си
През последните 50 години напредъкът в науката доведе до образуването на разширяваща се пропаст между знанията на обикновените хора и информацията, която се ползва и се упражнява от управляващите класи.
Благодарение на невробиологията и приложната психология, "системата" има на свое разположение задълбочени познания за човека, както по физиология, така и по психология. Тя е в състояние да научи за обикновения човек повече, отколкото той знае за себе си. Това означава, че в повечето случаи системата има по-голяма мощност и повече хора под контрола си.
Българските медии, които бълват фалшиви новини и манипулират истината можете да познаете по непрестанното изтъкване, че са най-големите борци срещу фалшивите новини…
Източник: Фрог нюз
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай